Gå till innehåll

Tobak

Från och med 1 juli 2019 måste de som vill sälja tobak ansöka om tillstånd hos kommunen. När du ansöker ska du även lämna in ett egenkontrollprogram.

Kommunen tar ut en avgift för att ansöka om tillstånd. Kravet på tillstånd gäller endast tobak. För att sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare räcker det fortfarande med att göra en anmälan till kommunen.

Kommunens behandling av ansökan

Kommunen kommer att granska om den som söker tillstånd är lämplig. Då granskas bland annat ekonomisk skötsamhet och eventuell tidigare brottslighet. Kommunen kan hämta information från andra myndigheter som exempelvis Polisen, Skatteverket och Kronofogden.

Rökfria utemiljöer

Du har ansvar för att det inte röks tobak, e-cigaretter eller liknande produkter utanför din butik.

Tillsyn

Kommun och polis har tillsynsansvar över alla försäljningsställen i kommunen som säljer tobak.

Blanketter

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2023-06-21
Publicerad:
2023-04-24