Gå till innehåll

Miljöfarlig verksamhet

Miljöfarlig verksamhet är all verksamhet/saker du gör som leder till utsläpp till mark, luft eller vatten eller annan risk för skada eller störning för människors hälsa eller miljön. Den som har en sådan verksamhet har ansvaret för att utreda och undersöka störningar och även ansvar för att åtgärda brister. Du måste själv upprätta rutiner för din egen kontroll av din verksamhet. Det innebär att du måste skaffa dig tillräckliga kunskaper för att kunna identifiera risker i verksamheten och skapa rutiner för hur riskerna ska hanteras.

Det är miljöbalken som i stort reglerar vad som är en miljöfarlig verksamhet. Med stöd av miljöbalken har flera andra regler tagits fram i form av förordningar och föreskrifter etc. För de som räknas som miljöfarlig verksamhet finns speciella krav på bland annat tillstånd, anmälan och att egenkontroll (rutiner för att upprätthålla en fungerande verksamhet) måste bedrivas. I miljöprövningsförordningen finns mer specifikt vilka åtgärder som berörs av detta.

Miljöfarliga verksamheter delas i fyra olika prövningsklasser, A-, B-, C- respektive U-verksamheter. För verksamheter som betecknas med A eller B i miljöprövningsförordningen krävs tillstånd hos Miljödomstolen respektive Länsstyrelsen. Exempel på sådana verksamheter är större flygplatser, större sågverk, större värmeverk, deponier och större verkstäder. För verksamheter med beteckningen C krävs en anmälan till kommunens miljö- bygg- och räddningsnämnden. Exempel på anmälningspliktiga verksamheter är bensinstationer, billackerare, motorbanor och större biltvättar.

Anmälan ska ske minst sex veckor innan verksamheten ska starta. Använd vår blankett för det eller skicka in en egen redogörelse. Tänk på att beskriva verksamheten i stort, placering, kemikaliehantering, avlopprening, avfallshantering, andra störningar som till exempel buller med mera. För U-verksamheter krävs ingen anmälan alls (om inte kommunen angett det specifikt) då de inte räknas upp i miljöprövningsförordningen. Exempel på dessa kan vara en verkstad, mindre tillverkning av något med mera. Trots att de inte är anmälningspliktiga ska de regler som finns med avseende på miljö följas.

Privatpersoner kan också ägna sig åt åtgärder som bedöms som miljöfarlig verksamhet, till exempel upplag och utfyllnader. Jord- och schaktmassor, sten och grus räknas i de flesta fall som avfall om det blir över vid ett vägbygge, ledningsgrävning och så vidare. Vill du använda sådana massor måste du i många fall anmäla detta till miljö- bygg- och räddningsnämnden.

Byte av lokal

Har du anmält din verksamhet, till exempel vid bygge av en större verkstad, till miljö- bygg- och räddningsnämnden är det viktigt att du vid lokalbyte eller andra större ändringar anmäler in det till oss.

Miljö- bygg- och räddningsnämnden

Miljö- bygg- och räddningsnämndens uppgift är att bedriva tillsyn över de allra flesta miljöfarliga verksamheterna i Gällivare kommun. Det innebär att vi kontrollerar att verksamheter inte bryter mot miljöbalkens bestämmelser och att vi undersöker om det finns en fungerande egenkontroll för verksamheten. Vi arbetar till exempel med att granska rapporter som verksamheterna ska skicka in, och gör både föranmälda och oanmälda tillsynsbesök. Miljö- bygg- och räddningsnämnden har också en rådgivande funktion men kan även förelägga verksamhetsutövare om åtgärder om vi funnit brister. Nämnden är även skyldig att åtalsanmäla om vi misstänker brott mot miljöbalken som kan vara straffbart.

Vi kan också kräva att du som verksamhetsutövare ska utreda eller undersöka brister på din egen bekostnad, till exempel när det gäller utsläpp till dag- eller spillvattennätet.

Avgift för tillsynen

Den kommunala tillsynen av miljöfarliga verksamheter ska finansieras genom avgifter som verksamhetsutövarna själva ska betala. Detta enligt principen "förorenaren betalar" (PPP - Polluter Pays Principle).

Taxan för miljöskyddstillsyn beslutas av kommunfullmäktige. Kontrolltiden beräknas inte enbart på tillsynsbesök utan även vid för - och efterarbete.

Alla tillståndspliktiga verksamheter som vi har tillsyn på (B-verksamheter) och de flesta anmälningspliktiga verksamheter (C-verksamheter) betalar en årlig avgift för kommunens tillsyn. Avgiften beror på hur många timmars tillsyn verksamheten har tilldelats vid riskklassningen.

Verksamheter vi har tillsyn på som inte betalar en årlig avgift (U-verksamheter) betalar timavgiften i efterskott. Avgiftens storlek bestäms även då av hur mycket tid vi lagt ner på vår tillsyn av din verksamhet. Bra ordning föranleder lite tillsynstid vilket ger en lägre avgift.

Denna checklista hjälper dig att planera och genomföra en säker och korrekt avveckling av din verksamhet. Gå igenom punkterna innan du lämnar in din anmälan om upphörande.

Allmänt om verksamheten

  • Datum då verksamheten upphör.
  • Har alla berörda fått information (personal, fastighetsägare, andra parter)?
  • Är det tydligt vem som ansvarar för avvecklingen?

Utrustning och anläggningar

  • Hur tas processutrustning, rörledningar och tankar ur bruk?
  • Är behållare, hydrauloljor eller andra vätskor tömda och bortförda på rätt sätt?
  • Finns oljeavskiljare eller oljecistern som behöver tömmas, rengöras eller tas bort?

Kemikalier och farligt avfall

  • Har alla kemikalier identifierats och inventerats?
  • Hur tas kvarvarande kemikalier och farligt avfall om hand?
  • Finns det dokumentation på bortforsling (t.ex. transportdokument)?

Övrigt avfall

  • Hur hanteras avfall från rivning eller demontering (t.ex. filter, slam, spillolja)?
  • Har avfall från sanering, rengöring eller utrensning tagits om hand?
  • Har avfallet sorterats och hanterats enligt avfallsregler?

Köldmedia och maskiner

  • Finns det aggregat med köldmedium (ex. kyl/frys, AC, värmepumpar)?
  • Är köldmediet borttaget av certifierad person?
  • Har hela aggregatet omhändertagits korrekt?

Installationer av tekniska system

  • Är ventilationssystem, energisystem, tryckluft, el, vatten och avlopp genomgångna?
  • Behöver några system tömmas, rengöras eller kopplas bort?
  • Är avfall från rengöring eller demontering borttaget?

Rengöring och sanering

  • Är golv, väggar, tak och utomhusytor rengjorda?
  • Finns behov av sanering eller miljöteknisk undersökning?
  • Är området i skick att återlämnas eller användas för annan verksamhet?

Byggnader och rivning

  • Ska byggnader eller installationer rivas?
  • Har du kontrollerat om rivningslov krävs?
  • Har byggnader undersökts för farliga byggmaterial (asbest, PCB, etc.) Sanering av PCB är en anmälningspliktig åtgärd?

Mark, vatten och miljöpåverkan

  • Finns misstanke om förorenad mark eller vatten? Efterbehandling av mark är generellt en anmälningspliktig åtgärd.
  • Har miljöteknisk markundersökning gjorts eller planerats?
  • Har nödvändiga saneringsåtgärder identifierats?

Dokumentation och kontakt med kommunen

  • Är alla planerade åtgärder beskrivna i anmälan?
  • Har du bifogat avvecklingsplan, ritningar eller annan dokumentation?
  • Har du kontaktat miljöavdelningen vid frågor eller osäkerhet?

Tips: Spara dokumentation och kvitton från avfallshantering och sanering. Det kan behövas vid eventuell uppföljning eller kontroll.  Notera att sanering/efterbehandling generellt är anmälningspliktigt och att anmälan bör göras innan efterbehandling/sanering påbörjas.

Måste jag anmäla att verksamheten upphör?

Ja, det är du skyldig att anmäla all ändring av miljöfarlig verksamhet. Anmälan görs till miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen i god tid innan verksamheten upphör.

Vem är ansvarig för att nedläggningen sker korrekt?

Verksamhetsutövaren är ansvarig. Det är viktigt att det är tydligt internt vem som ansvarar för planering, genomförande och kontakt med myndigheter.

Vad måste jag göra med kvarvarande kemikalier och farligt avfall?

Alla kemikalier och farligt avfall ska identifieras, inventeras och tas om hand enligt gällande regler. Dokumentation över bortforsling (t.ex. transportdokument) ska sparas.

Behöver jag sanera lokaler och mark?

Ja, om det finns misstanke om förorening. Då ska en miljöteknisk undersökning genomföras, och vid behov ska saneringsåtgärder planeras och redovisas. Ta alltid kontakt med miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen vid osäkerhet. OBS! Sanering av lokaler eller mark kräver alltid en egen anmälan.

Vad gäller för maskiner med köldmedium (t.ex. kyl, AC, värmepump)?

Köldmedia måste tas bort av certifierat företag och certifierad person, och hela aggregatet ska omhändertas korrekt enligt lagkrav. Skrotningsintyg ska inkomma till miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen.

Hur hanterar jag byggnader eller installationer som ska rivas?

Du måste kontrollera om rivningslov krävs och om byggnaden innehåller farliga material som asbest eller PCB Se. Ovan punkt 4 gällande sanering. Kontakta bygglovshandläggare för mer information om rivningslov.

Vad behöver jag skicka in tillsammans med anmälan?

Du bör bifoga en avvecklingsplan, relevanta ritningar och annan dokumentation som visar hur avvecklingen/nedläggningen hanteras. Kontakta förvaltningen vid oklarheter.

Blanketter

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2025-10-10
Publicerad:
2023-04-24