Publiceringsdatum: 17 nov 2023

Äldreomsorgen i fokus

Äldre som lyssnar

Socialnämndens ordförande Inger Junkka (S) invigningstalade.

Under torsdagen arrangerades den andra upplagan av Äldreomsorgsdagen på entréplan på Enen. Utöver anställda inom kommunens äldreomsorg kunde besökarna träffa flera av de aktörer som verkar för våra äldre.

– Jag jobbar mycket med äldreomsorgsfrågor och det är ett fantastiskt roligt jobb, säger socialnämndens ordförande Inger Junkka (S) innan hon riktar strålkastarljuset mot föreningarna.

– De gör jättemycket för oss som är 65 år och äldre. Jag tycker att ni ska ta del av den information som finns här idag.

Det var en hel del som besökarna kunde läsa om, se och göra. Sittgympa, högläsning och hälsomusik med Seppo Härkönen för att nämna några. I tjugo års tid har han spelat på äldreboenden runt om i kommunen.

– Jag åker alltid upp till Gällivare med ett leende, det är alltid roligt, säger Seppo.

Utspridda i lokalerna fanns också Matlaget, Demensföreningen Gällivare, SPF Seniorerna Gällivare, Pensionärernas riksorganisation och Gällivares volontärer.

Gällivare kommun var representerad genom bland annat hemvården och anhörigstödet.

– Vi vill att det här ska bli ett återkommande event varje höst, säger Carina Nilsson, kommunens samordnare för aktiviteter för äldre.

2023-11-17
2023-11-17