Publiceringsdatum: 25 sep 2023

Årets Beredskapsvecka är här

Mobiltäckning

Fotograf: MSB/Michael Fredman.

Hur skulle du klara dig sju dagar utan el? Med årets tema Öva! för Beredskapsveckan 2023 vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) få fler människor att stärka sin egenberedskap.

Beredskapsveckan är en årlig informationsinsats som ska öka människors motståndskraft inför kriser och krig. Den genomförs alltid vecka 39, i år 25 september till 1 oktober.

Med årets tema Öva! vill MSB få fler människor att gå från tanke till handling och ta det sista praktiska steget för att skaffa sig en god egenberedskap så att man klarar sig en vecka utan samhällets stöd.

Genom att öva blir man medveten om sin egen förmåga och vad man behöver göra för att stärka sin hemberedskap.

Aktiviteter i Gällivare

På torsdag 28 september klockan 15–16 kommer Andreas Pääjärvi, säkerhetschef på Gällivare kommun, informera om kommunens beredskapsarbete och krislåda på Gällivare bibliotek.

Han kommer också att delta på ABF:s informationsträff om krisberedskap på Studio Strössel på torsdagkväll klockan 18–20. Där även ABF Norr, Gällivare Finska klubben, HjärtLungföreningen och Gälka Scoutkår kommer informera om krisberedskap utifrån sina organisationer.

Utmaningen ”Sju dagar”

MSB erbjuder materialet Sju dagar som motsvarar den vecka som allmänheten förväntas klara sig utan samhällets stöd vid en kris.

Materialet består bland annat av ett webbaserat övningsverktyg, en fiktiv kris, där användaren kan utmana sig själv i att klara sju dagar utan el.

Läs mer här: https://www.msb.se/hemberedskap Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

2023-09-25
2023-09-25