Utebliven inbetalning
Har du missat att betala en faktura eller vill du bestrida en faktura?
Bestrid - Om du anser att fakturan är felaktig
Om du anser att fakturan är felaktig, räcker det inte att låta fakturan förfalla. Du måste bestrida fakturor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och betalningskrav, för att inte riskera att få betalningsanmärkningar.
Kontakta fiberenheten, om du upplever felaktigheter i din faktura!
Tänkvärt
Kolla upp varför du fått fakturan så att du inte missat att avsluta ditt nätabonnemang. Om du inte avslutar ditt nätabonnemang är risken att du kommer få ännu fler fakturor, då nätavgiften faktureras i efterskott.
Redan betalat?
Om du misstänker att du redan tidigare har betalat den faktura du fått betalningskrav på, kontrollera följande med din bank:
- Vilket datum har pengarna dragits från kontot.
- Till vilket bankgironummer har betalningen gjorts till?
- Vilket OCR/fakturanummer har angivits på fakturan?
- Vilket belopp är inbetalat?
Kontakta därefter fiberenheten för att kontrollera om inbetalningen finns i systemet.
Samma avsändare olika fakturor
Tänk även på att du kan ha fått flera fakturor från samma avsändare. I vissa fall kanske även med samma belopp.
Kolla ifall fakturorna avser:
- Olika perioder
- Olika typer av avgifter
- Olika adresser
- Annan kommunal verksamhet (t.ex. barnomsorg, soptömning, VA) som använder samma bankgironummer.
Problem att betala?
Anstånd ges ej
Det är inte möjligt att skjuta fram fakturorna till nästa månad.
Skuldrådgivning
Har du inte möjlighet att betala dina räkningar, kan du vända till till Gällivare kommuns budget- och skuldrådgivare Öppnas i nytt fönster. för rådgivning.
Undvik framtida uteblivna betalningar
Alternativa betalmetoder
För att undvika att framtida inbetalningar uteblir, är det även möjligt att välja att få Gällivare kommuns fakturor som e-faktura eller autogiro.
Vid byte av bank
Om du får Gällivare kommuns fakturor som e-faktura eller autogiro, behöver du registrera detta på nytt vid byte av bank eller bankkonto.
Vid ändrad fakturaadress
Meddela din nya fakturaadress till fiberenheten och beställ eftersändning av post från din tidigare adress till din nya.
Tänk på att det är ett år mellan faktureringstillfällena för nätavgiften, när du väljer längden på din eftersändning.
När fakturan förfaller
Vad händer om fakturan är obetald efter fakturans förfallodag?
Fakturorna förfaller 30 dagar efter de skickats.
10 dagar efter förfallodatumet - Påminnelse
Om fakturan ännu är obetald 10 dagar efter fakturans förfallodatum skickas en påminnelse ut.
20 dagar efter förfallodatumet - Nedstängning
Om fakturan ännu är obetald 20 dagar efter fakturan förfallit, stängs kundens anslutningar ner.

Bildtext: Kunder som fått sin anslutning nedstängd hamnar automatiskt på landningssidan för dunderNETs abuse-tjänst när de försöker ansluta till internet.
Återstart av anslutning
När samtliga kundens uteblivna betalningar är genomförda kontaktar kunden fiberenheten och meddelar att betalningarna är genomförda. När betalningarna är fiberenheten tillhanda återstartas anslutningen.
Inbetalningen registreras vanligtvis efter kl 14, efterföljande bankdag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Återstart sker därmed tidigast dagen efter genomförd inbetalning.
Obs! Handläggning av återaktivering sker endast helgfria vardagar under kontorstid.
Efter återstarten
Om anslutningen inte hoppar igång efter återstarten av anslutningen kan en del åtgärder krävas.
- Starta om fiberkonvertern.
- Starta om router och utrustning ansluten till rotern.
Om fel kvarstår, felanmäl till din tjänsteleverantör.
30 dagar efter förfallodatumet - Inkasso
Om betalning fortsatt uteblivit 30 dagar efter en faktura förfallit, skickas fakturan vidare till ett inkassobolag.
Inkassokrav med inbetalningsuppgifter skickas ut per post till kundens folkbokföringsadress.
Efter en faktura gått vidare till inkasso är det inte längre möjligt att lösa skulden genom inbetalning direkt till Gällivare kommun. Hela beloppet ska betalas till inkassobolaget plus dröjsmålsränta och eventuella administrativa avgifter.
Betala alltid inkassokrav via inkassobolaget
Inbetalningen för inkassokravet ska alltid göras via inkassobolaget.
Betalat en förfallen faktura efter inkassokrav skickats ut?
Om du betalat din förfallna faktura till kommunen, efter inkassokravet, kvarstår skulden hos inkassobolaget.
Kontakta fiberenheten, så hjälper vi dig reda ut detta!
Om inkassokrav förblir obetalt
Inkassokrav som förblir obetalda skickas vidare till Kronofogden och kunden riskerar att få betalningsanmärkningar.
60 dagar efter förfallodatumet - Tvångsuppsägning
Om betalning fortsatt uteblivit 60 dagar efter en faktura förfallit, avslutas kundens nätabonnemang.
Betalningskrav kvarstår trots avslut. Om kunden tecknar nya nätabonnemang kommer nya anslutningsavgift att debiteras för anslutningar som berörts av uppsägningen.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2023-09-20
- Publicerad:
- 2022-11-18