dunderNET logotyp

Felsökning

Felsökning du kan göra själv, innan du anmäler felet till tjänsteleverantören.

Starta om all nätverksutrustning.

Stäng av fiberkonvertern, router och övrig nätverksuttrustning mellan dessa och datorn. Lämna utrustningen avslagen i 10-15 minuter innan omstart.

Dra även ut strömkablarna från vägguttaget i samband med omstarten.

Modellspecifik information om konvertrarna, finns i dunderNETs webbmanual Öppnas i nytt fönster..

Starta om datorn eller annan ansluten enhet.

Starta om den datorn eller annan uppkopplad utrustning (t.ex. mobiltelefon, TV eller surfplatta) där felet upptäcktes.

För att utesluta fel på den enskilda enheten (t.ex. dator, tv, surfplatta), testa att komma åt internet från en annan enhet i ditt nätverk.

Kontollera strömadaptrar och -knappar

Kontollera att strömkablar till all nätverksutrustning sitter i och att eventuella strömknappar är ställda i påslaget läge.

Modellspecifik information konvertrarna, finns i dunderNETs webbmanual Öppnas i nytt fönster..

Är allt kopplat rätt?

I dunderNETs kopplingsguider hittar du information om hur du kopplar rätt.

Konverter monterad på vägg

Bredband via fibernät

Om fiberkonvertern sitter på en insidan av en yttervägg i bostaden eller lokalen.

Konverter monterad i mediaskåp

Bredband via fibernät

I nybyggda bostäder är det vanligt att fiberkonvertern monterats inne i ett mediaskåp. Vanligtvis tillsammans med eller intill elcentralen.

Konverter & radioantenn

Bredband via radionät

Anslutning via dunderNETs trådlösa bredbandsnät.

Anslutning utan egen konverter

Bredband via kopparnät

I de flerfamiljshus och företagslokaler som saknar fiber mellan husets teknikutrymme och lägenheter eller lokaler.

Fel på kabel eller port?

Uteslut fel på kablar eller portar.

  • Kontrollera att du använder rätt typ av kabel (märkta med Cat.5e Öppnas i nytt fönster. eller högre siffra).
  • Byt ut en nätverkskabel kabel i taget.
  • Testa att koppla in nätverkskabeln till andra nätverksportar på respektive enhet.

Koppla ur routern från fiberkonvertern, starta om konvertern och ha endast en dator ansluten till konvertern.

Fungerar anslutningen nu är det sannolikt fel på routern eller någon annan nätverksutrustning mellan fiberkonvertern och datorn.

Får endast göras vid felsökning

Med undantag för felsökning, ska alltid datorer och annan hemelektronik vara ansluten via en router till konvertern.

Då all data skickas och tas emot utan skydd från routerns inbyggda brandvägg, undvik att besöka webbplatser som du sen tidigare är inloggad på eller där du behöver ange känsliga uppgifter såsom:

  • Inloggningsuppgifter.
  • Betaluppgifter.
  • Personuppgifter.
  • Annan skyddsvärd information.

Om fel kvarstår kontakta din tjänsteleverantör, för felanmälan.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2024-07-10
Publicerad:
2023-01-24

Sidfot