Fritidshem
Fritidshemmet (6–13 år) kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, anpassad grundskola, specialskola, sameskola och särskilda utbildningsformer som skolplikt kan fullgöras i.
Fritidshemmet möjliggör för vårdnadshavare att kombinera föräldraskap med arbete eller studier. Elever kan vistas i fritidshemmet före och efter skolan. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda en meningsfull fritid och främja allsidiga aktiviteter och social gemenskap.
Ansökan om plats, uppsägning av plats, lämna in inkomstuppgifter med mera, görs via e-tjänsten.
För en plats på fritidshemmet betalas en avgift, se nedan.
Rätten till fritidshem
Fritidshem på sin skola erbjuds till elever i åldrarna 6–13 år från och med augusti det år eleven börjar skolan och till och med vårterminen det år då eleven fyller 13 år. Om en elev är i behov av särskilt stöd i sin utveckling, kan rektor bevilja fritidshem efter 13 års ålder. Om en elev har ett eget behov på grund av familjens situation eller om eleven av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling kan eleven även i andra fall än på grund av vårdnadshavares förvärvsarbete eller studier erbjudas fritidshem. Rektor fattar beslut.
På fritidshemmet kan barnen vistas de delar av dagen när de inte går i skolan och under den tid då föräldrarna arbetar eller studerar. Information och regler för barnomsorg finner du nedan.
Fritidshem erbjuds inte om vårdnadshavare är arbetslös eller föräldraledig.
Öppettider
Fritidshemmen har öppet helgfri måndag till fredag mellan klockan 06.00 och 18.00.
Midsommarafton, julafton och nyårsafton är verksamheterna stängda.
Ansökan och uppsägning av plats
Ansökan om plats
Ansökan görs via kommunens e-tjänst. Vid avsaknad av Bank-ID eller om det föreligger skyddade personuppgifter görs ansökan via blankett. Barn som kommer från fristående verksamhet behöver ansöka om fritidsplats. Fritidsplats erbjuds på den skola där barnet går.
Uppsägning av plats
Plats i fritidshem sägs upp via e-tjänsten. Det ska göras minst en månad innan barnet slutar.
Under uppsägningstiden debiteras fortfarande avgift för platsen. Om uppsägningen av fritidshemsplats avser perioden juni–augusti och eleven kommer tillbaka till fritidshem före första oktober samma år, kommer efterdebitering att ske för hela perioden.
Vid växelvis boende ska båda vårdnadshavarna säga upp platsen var för sig i e-tjänsten.
Återplacering
Om en fritidshemsplats sägs upp ska det vara ett uppehåll på minst tre månader innan en ny plats startas upp. Om plats startas upp inom kortare period än tre månader ska platsen fortgå under hela perioden, oavsett om platsen nyttjas eller inte.
Byte av skola
Önskas fritidshem på den nya skolan ska en ny ansökan skickas in.
Placering och regler
Placeringsbeslut
Efter att ansökan inkommit till kommunen, skickas placeringsbeslut ut från berörd skola. Placeringsbeslutet är en bekräftelse på att placering erhållits. Skolan kontaktar därefter vårdnadshavare.
Uppdatera kontaktuppgifter
För att fritids ska kunna kontakta dig behövs aktuella kontaktuppgifter. Vårdnadshavare ansvarar för att uppdatera aktuella kontaktuppgifter i e-tjänsten för förskola och fritidshem. För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Frånvaro och ledighet
Barnet har inte rätt att vara på fritidshemmet när vårdnadshavare har semester eller annan ledighet (till exempel, ledig dag, flextid och lov).
Utebliven betalning
Efter tre månaders utebliven betalning stängs barnet av från barnomsorg. Om vårdnadshavaren vill ha tillbaka platsen måste barnet anmälas till kön på nytt. Kommunen kan inte erbjuda en plats om det finns en skuld. Barn i åldern 3–5 år har fortsatt rätt till avgiftsfri förskola 15 timmar per vecka.
Plats som inte nyttjas
Vid barns frånvaro får platsen behållas i två månader, därefter avslutas placeringen. Om det finns särskilda skäl till att behålla platsen under längre frånvaro (till exempel allvarlig sjukdom) kan undantag göras från denna regel. Rektor beslutar.
Fritidshem under lov
Om eleven behöver en tillfällig plats på ett fritidshem under skollov, kan vårdnadshavare ansöka om detta. Kommunen tar ut avgift för dessa dagar genom att debitera för en hel kalendermånad oavsett hur många dagar barnet vistas på fritidshemmet aktuell vecka.
Fritidshem och skolskjuts
Skolskjuts beviljas inte till och från fritidshem. Skolor på landsbygden kan ha andra regler, kontakta skoladministratör för mer information.
Schema för vistelsetid
När barnet fått plats på fritidshem ska schema lämnas in. Schematider läggs dag för dag eller vecka för vecka, precis som det är planerat att barnet ska vara på fritidshemmet. Schemat läggs utifrån hur barnet går i skolan samt vårdnadshavares arbets- eller studietid.
Schemat ska lämnas in minst 14 dagar innan det börjar gälla. Även ändring av schema ska lämnas senast 14 dagar innan det nya schemat börjar gälla. Detta för att fritidshemmet ska hinna göra planering så att eleverna ska få en så bra vistelse som möjligt på fritidshemmet. Det är även viktigt för barnet att känna trygghet med att tiderna stämmer.
Schemat lämnas in via Schoolsoft.
Schemat läggs utifrån det behov familjen har:
- Om vårdnadshavare arbetar eller studerar ska schemat läggas utifrån dennes arbets-/ studietid inklusive restid.
- Om vårdnadshavare är timvikarie så gäller samma regler som för arbetande eller studerande och schemat läggs utifrån arbetstid inklusive restid.
- Om barnets vårdnadshavare är sjukskriven, har sjukersättning eller graviditetspenning läggs schemat utifrån vårdnadshavares tidigare schematider.
- När barnet är ledigt eller frånvarande meddelas detta till fritidshemmet.
Observera att barnet inte har rätt att vara på fritidshemmet när vårdnadshavare har semester eller annan ledighet (till exempel, ledig dag, flextid och lov).
Samordnad verksamhet
Fritidshemmen stänger 6–7 dagar per år för planering och fortbildning. Datum framgår av läsårsplaneringen.
Under sommaren är fritidshem i tätorten stängda vecka 27–31. För landsbygden kan andra veckor gälla.
Under samordnad verksamhet slår fritidshemmen ihop ordinarie verksamhet. Barn vars föräldrar arbetar eller studerar under denna tid ska alltid ansöka om plats på samordnad verksamhet. Information om ansökan till samordnad verksamhet kommer via fritidshemmens informationskanal, Schoolsoft . Samordnad verksamhet kan innebära att ditt barn träffar andra medarbetare och andra barn, ibland för dem obekanta pedagoger och vistas i andra lokaler.
Hur avgiften beräknas
Avgiften beräknas på hushållets gemensamma månadsinkomst före skatt. I Gällivare kommun tillämpas maxtaxa. Maxtaxan innebär att det finns en gräns för hur hög avgiften kan bli. Finns det fler än tre barn i familjen betalas avgift för de tre yngsta barnen. Avgiftsnivåerna för maxtaxan indexregleras och uppräknas årligen.
Från och med 1 augusti det år eleven börjar förskoleklass gäller taxa för fritidshem om eleven ska övergå till denna verksamhet. Kommunen kan inte erbjuda en plats om det finns en skuld. Vårdnadshavare ansvarar för att ändringar hålls aktuella vid förändringar av familjeförhållanden. Vid förändrad inkomst ska det snarast meddelas. Lämnas inte inkomstuppgifter debiteras den högsta avgiften efter gällande maxtaxa.
Avgift tas ut från första placeringsdagen och betalas 12 månader om året. En plats i fritidshem är ett löpande barnomsorgsabonnemang och avgift betalas så länge abonnemanget är tecknat. Abonnemang innebär att avgift betalas även för tid då eleven inte nyttjar platsen; vid sjukdom, lov, semester, kompetensutvecklingsdagar eller annan ledighet.
På fritidshem tas samma avgift ut oavsett om man använder platsen 1 timme eller mer.
Avgiftsgrundande inkomster och ersättningar
Avgiften beräknas i procent på beskattningsbar bruttoinkomst, som utgörs av lön från arbetsgivare eller eget företag eller inkomst av näringsverksamhet (överskott från eget företag) enligt deklarationen.
Skattefri inkomst och barnpension ingår inte. Barnbidrag, bostadsbidrag, försörjningsstöd, underhållsstöd, studielån, studiebidrag är inte avgiftsgrundande inkomst.
Avgiftspliktiga personer
Det hushåll som eleven tillhör har skyldighet att lämna uppgift om inkomst. Med hushåll menas gifta eller sammanboende föräldrar, ensamstående föräldrar, familjehemsföräldrar och vuxna folkbokförda på samma adress (personer med förvärvsinkomst). Hushållets samtliga inkomster ska räknas in.
Skyldighet att lämna in inkomstuppgift
Platsinnehavare är skyldig att lämna inkomstuppgift via e-tjänst på kommunens hemsida. Det är viktigt att lämna rätt inkomstuppgift redan från början för att betala rätt avgift, i annat fall kommer den korrekta avgiften att efterdebiteras. Barn-och utbildningsförvaltningen gör i efterhand en kontroll av inkomstuppgifterna som jämförs med Skatteverkets uppgifter om taxerad inkomst.
Årlig inkomstjämförelse
För att det ska vara rättvist och tryggt att alla betalar rätt avgift i förskola och pedagogisk omsorg gör kommunen en årlig inkomstjämförelse. Det innebär att kommunen jämför den inkomst du meddelat till kommunen med din taxerade inkomst hos Skatteverket. Det är ditt hushålls totala årsinkomst delat på 12 månader som jämförs.
Skyldighet att lämna in inkomstuppgift
Platsinnehavare är skyldig att lämna inkomstuppgift via e-tjänst på kommunens hemsida. Det är viktigt att lämna rätt inkomstuppgift redan från början för att betala rätt avgift, i annat fall kommer den korrekta avgiften att efterdebiteras. Barn-och utbildningsförvaltningen gör i efterhand en kontroll av inkomstuppgifterna som jämförs med Skatteverkets uppgifter om taxerad inkomst.
Lägre inkomst än uppgivet
Om en familj lämnat inkomstuppgifter till grund för avgiften och det vid avgiftskontrollen mot Skatteverket visar sig att inkomsten varit lägre än uppgiven inkomst kommer Gällivare kommun att betala tillbaka mellanskillnaden.
Högre inkomst än uppgivet
Om en familj har lämnat inkomstuppgifter till grund för avgiften och det senare visar sig vid avgiftskontrollen mot Skatteverket att inkomsten för den gångna tiden i själva verket varit högre än uppgiven inkomst, kommer Gällivare kommun att efterdebitera mellanskillnaden två år tillbaka i tiden.
Barn som bor växelvis och där båda vårdnadshavarna har behov av plats – delad räkning
Enligt kommunens regler ska ni ha delad räkning om barnet bor växelvis och ni båda har behov av plats.
Kommunen delar räkningen så att varje vårdnadshavare betalar efter bruttoinkomsten i sitt hushåll och barnets vistelsetid. Ni som vårdnadshavare måste då meddela att familjeförhållandena har ändrats och ange aktuell inkomstuppgift.
Maxtaxa
Inkomsttaket för maxtaxan ändras varje år enligt Skolverkets rekommendationer. Maxtaket för år 2025 är 59 440 kronor.
Fritidshemsverksamhet | Andel av bruttoinkomst | Högsta avgift (maxtaxa) |
|---|---|---|
Barn 1 | 2% | 1189:- |
Barn 2 | 1% | 594:- |
Barn 3 | 1% | 594:- |
Barn 4 | Ingen avgift | - |
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2025-10-13
- Publicerad:
- 2023-12-04
