Publiceringsdatum: 01 nov 2023

Inspiration för en hållbar vardag: Ge fler stolar nytt liv!

I månadens tips vill vi inspirera till ökat återbruk av möbler, för såväl privatpersoner som verksamheter.

Gällivare kommun ska vara en hållbar kommun som människor vill leva, bo och verka i. Som en del av det arbetet kommer vi att lyfta olika hållbarhetstips varje månad.

I detta tips vill vi inspirera till ett ökat återbruk av möbler. Återbruk av möbler ger dig möjlighet att skapa en unik inredning samtidigt som det är både miljömässigt och ekonomiskt fördelaktigt. Exempelvis minskar klimatpåverkan med 70 procent om du renoverar en gammal matgrupp istället för att köpa nytt.

Nyligen har möblerna i kommunhusets personalfik fått en uppfräschning med hjälp av kommunens arbetsmarknadsenhet.

“Tankar gick att vi ska försöka återbruka så mycket vi kan och kommunfikets möbler behövde både lagas och få en uppfräschning. Arbetsmarknadsenheten har alla gjort ett fantastiskt arbete och det har blivit så fint i kommunhusets personalfik” säger Anna Johansson Miettinen som är personalchef på Gällivare kommun.

Kanske kan du också bli en återbrukare?

2023-11-02
2023-11-01