Publiceringsdatum: 29 sep 2023

Inspiration för en hållbar vardag: Har du svinnsikt?

Idag uppmärksammar vi den internationella matsvinnsdagen med ytterligare ett hållbarhetstips.

Gällivare kommun ska vara en hållbar kommun som människor vill leva, bo och verka i. Som en del av det arbetet kommer vi att lyfta olika hållbarhetstips varje månad. Tipsen ska ge både kunskap, inspiration och tips på goda lokala exempel, för att såväl medborgare som verksamheter ska kunna agera mer hållbart i sin vardag.

I månadens tips vill vi ge inspiration för att minska matsvinn. Detta är något vi alla kan bidra till, såväl privatpersoner som verksamheter. Gällivare kommun jobbar aktivt med detta på flera sätt;

- Personalen i köken är verkligen fantastiska på att arbeta för att minska matsvinnet på alla möjliga sätt. Även pedagogerna har en nyckelroll i att guida barnen och eleverna i att till exempel inte ta för mycket mat och få dem att testa olika smaker säger Karin Antilla som är kostchef på Gällivare kommun.

2023-09-29
2023-09-29