Fakta och statistik om Gällivare kommun

Gällivare är Sveriges tredje största kommun till yta. Namnet Gällivare kommer från det lulesamiska namnet Jiellovárre som betyder sprickberget. Det syftar på ”sprickan” eller tvärdalen som är mellan Välkommaberget i Malmberget och lågfjället Dundret i Gällivare.

Stadens historia går tillbaka till 1690-talet då första järnmalmsupptäckten skedde i berget Illuvare som senare kommer att bli kallad för Gällivare Malmberg och därefter Malmberget.

År 1735 när första provbrytningen skedde bestod befolkningen i området i stort sett bara av samer tillhörande Kaitums sameby. I samband med detta beslutade Sveriges riksdag att kristna samhället genom att bygga en kyrka i området, varje matlag/hem i Sverige skulle bidra med ett öre silvermynt till byggnationen. År 1754 blev Ettöreskyrkan (Gällivare gamla kyrka) färdigbyggd, den finns fortfarande kvar på samma plats längs Kulturstigen intill Vassara älv.

I anslutning med kyrkans etablering och att järnmalmsbrytning tog fart så utvecklades även Gällivare som ort. Men det stora uppsvinget dröjde ända till slutet av 1880-talet då järnvägsnätet Malmbanan byggdes och därmed underlättade malmtransporterna. Gruvbolaget LKAB grundades år 1890.

Kort fakta

Befolkningsmängd: 17 420 invånare *Statistik från SCB (december 2023)

Medelålder: 45 år *Statistik från SCB (december 2023)

Totalarea: 16 818,78 kvadratkilometer

Vattenareal: 1 127 kvadratkilometer

Höjdläge: 358 m ö.h.

Koordinater: 67°8′0″N 20°39′0″Ö

Landskap: Lappland

Län: Norrbottens län

Skoterleder: ca 120 mil

Skidspår: ca 6 mil

Lägsta temperatur: -43,3° noterad 27 januari 1999

Högsta temperatur: 34,5° noterad 8 juli 1927

Nationalparker: Stora Sjöfallet, Sarek, Muddus och Padeljanta

En av Sveriges fjorton objekt på Unesco:s världsarvslista finns i kommunen, Laponia

Gällivare är förvaltningskommun för de nationella minoritetsspråken finska, meänkieli och samiska.

Världens första kvinnliga FN-ambassadör, Agda Rössel, föddes i en banvaktarstuga i Kilvo utanför Gällivare.

2023-11-29
2023-06-14