Publiceringsdatum: 10 nov 2023

Beslut om tillförordnad kommundirektör

Profilbild på Lennart Johansson

Lennart Johansson går in som tillförordnad kommundirektör efter Monica Flodström.

På dagens extrainsatta sammanträde beslutar kommunstyrelsen att Lennart Johansson tillträder som tillförordnad kommundirektör under tiden rekryteringsprocessen för ny kommundirektör pågår. Lennart Johansson har tidigare verkat som kommunchef och samhällsbyggnadschef inom Gällivare kommun.
– Vi hälsar Lennart Johansson varmt välkommen åter till Gällivare kommun. Vi är tacksam över att Lennart med sin breda kompetens och erfarenhet kommer att tjänstgöra som tillförordnad kommundirektör, säger Birgitta Larsson, kommunstyrelsens ordförande.

Lennart Johansson tar formellt över linjeansvaret som tillförordnad kommundirektör den 20 november 2023.
– Det känns jättebra att hälsa Lennart välkommen till laget. Lennarts ledarskap och förmåga att hantera komplexa situationer kommer skapa en stabil grund för organisationen under kommande rekryteringsprocess. Dessutom kommer Lennarts kompetens kring samhällsplanering vara viktig kopplat till det expansiva läget vi befinner oss i, säger Henrik Ölvebo, kommunstyrelsens vice ordförande

Kommundirektör Monica Flodström, som sagt upp sig i september, avslutar sin anställning den 31 december och kommer ta semester från den 15 december. Övrig tid kommer Monica arbeta med genomförandet av pågående strategiska uppdrag:

• Ny kostorganisation
  • Stab särskild samordnare
  • Kommunkoncernbolag
  • Ansvarig och kontaktperson för pågående utredningar kopplat till socialförvaltningen

samt fortsatt vara VD på Dundret.

2023-11-10
2023-11-10