Publiceringsdatum: 08 sep 2023

Kommunalråden igång med verksamhetsbesök: "Jättevärdefullt"

Verksamhetsbesök på vattenverket

Driftledare Johan Meijer, kommunalråd Birgitta Larsson, enhetschef för vatten- och avlopp Jonas Blombacke.

Särskilda skyddskläder, höga hygienkrav och hela två utbildningar. Förberedelserna inför kommunalrådens första verksamhetsbesök var något utöver det vanliga.

Det är inte bara att kliva innanför dörren till Vassara vattenverk. Inför kommunalrådens verksamhetsbesök krävdes utbildning i både besöksrutiner och de nyligen höjda hygienkraven.
- Det gäller alla som vistas i dricksvattenlokaler. Det är viktigt för att säkerställa att vi får ett rent dricksvatten, säger Johan Meijer, driftledare på vattenverket.

Tillsammans med sina tekniker är det han som ser till att dricksvattnet når över 5000 abonnenter i Gällivare, Malmberget, Koskullskulle samt byarna.

Innan vi går in till bassängerna, där det råder högsta skyddsklass, är vi de första att ta del av det nya utbildningsmaterialet.
- Vatten klassas som ett av våra viktigaste livsmedel och måste skyddas. Därav är jag så tacksam att personalen på vattenverket tar säkerhetsfrågorna på stort allvar, säger Birgitta Larsson (S).

Vidare kommer hon och Henrik Ölvebo (MP) att besöka arbetsplatser inom kommunens alla verksamhetsområden.
- Vi vill träffa så många som möjligt, det är jättevärdefullt för oss. Det är också en del av vårat uppdrag, att hålla oss ajour med vad som händer, säger Birgitta Larsson.

2023-10-19
2023-09-08