Publiceringsdatum: 20 mar 2023

Aktiviteter för nyinflyttade

För andra gången arrangerade Gällivare kommun gemensamma aktiviteter för nyinflyttade Gällivarebor.

Gällivare kommun gör en satsning för att både hemvändare och helt nya Gällivarebor ska känna sig välkomna. Det är inflyttningsservice som står bakom initiativet att välkomna nya Gällivarebor, då det har funnits en efterfrågan både från arbetsgivarhåll och från inflyttade. Flera kommuner har gjort liknande initiativ och det finns en vinst med att lägga resurser för att hjälpa till med att skapa ett sammanhang för nyinflyttade.

Under den gågna helgen fick anmälda deltagare åka på en guidad busstur runt om i samhället med guide Karin Niva samt att de i Fjällstugan på Dundret bjöds på mingel, musik och storytelling.
– Det var en stämningsfull dag och deltagarna var så nöjda. Jag tycker det är roligt och spännande att träffa våra nya Gällivarebor som kommer från världens alla hörn, säger kommunens inflyttningslots Magdalena Forsman med förhoppning om att fler anmäler sig till nästa aktivitet som äger rum i juni.

Inbjudan via vykort

Gällivare kommun skickar ut vykort med inbjudan till alla inflyttade som folkbokfört sig i Gällivare. Varför det blev just ett vykort som inbjudan förklarar Magdalena med att hon ville att det skulle vara något som sticker ut bland den övriga posten.

– Ett fint vykort kanske kan få hänga uppe på kylen istället för att hamna i en posthög. Och så är det något med vykort istället för ett kuvert, det är lite mer personligt och välkomnande.

Fyra aktiviteter per år

Tanken är att gemensamma aktiviteter ska anordnas fyra gånger per år för att samla upp nyinflyttade allt eftersom. Till sommarens aktiviteter planeras det bland annat för Dundret-tur med sittlift och kajakpaddling.
Idén till den guidade turen kom till när man pratade om vikten av att visa upp både pärlor och sådant som är nödvändigt, för att det ska vara lite lättare att komma in och hitta i samhället.
– Och du kan vara med alla gånger! Du måste inte åka med på den guidade turen alla fyra gånger utan nästa gång kanske du bara är med på själva aktiviteten, säger Magdalena.
– När turen är slut vill vi passa på att ge alla deltagare en goodiebag med småpresenter från kommunen.

Är du nyinflyttad men inte fått en inbjudan?
Tveka inte att ta kontakt med inflyttningslots Magdalena Forsman, magdalena.forsman@gallivare.se.

Klicka här för att läsa mer om inflyttningsservice och aktiviteterna för nyinflyttade.

2023-04-18
2023-03-20