Gå till innehåll
Publiceringsdatum: 24 jun 2024

Information gällande rutin för resekort

person sitter på bussen med mobiltelefon i hand

Information till vårdnadshavare/elever för elever som har beslutad skolskjuts via Länstrafikens busslinjer.

Skolbiljett på resekort

Detta år byter Länstrafiken Norrbotten biljett- och betalsystem och kommer därför byta ut alla befintliga resekort till läsårsstarten i augusti. De nya resekorten är mörkblå och har Länstrafikens logotype. Alla nya resekort får nu samma utseende, vilket betyder att skolkorten ser ut som övriga resekort från Länstrafiken.

När du fått ditt beslut om beviljad skolbiljett

Resekort skickas hem till eleven i god tid innan skolstarten om ansökan skickats in i tid. Har du ansökt sent kommer det nya resekortet att skickas hem till eleven när beslutet är taget, beräknad handläggningstid är ca 14 arbetsdagar.

Uppvisa alltid ett giltigt färdbevis

Skriv elevens namn på baksidan av resekortet när du tagit emot det.Det är elevens ansvar att alltid ha med sig sitt resekort för att kunna visa upp giltig skolbiljett till bussföraren.Om giltigt färdbevis saknas kan eleven nekas resa.

Borttappat kort/sen ansökan

De tillfälliga färdbevisen som delats ut till elever i väntan på nytt resekort kommer inte längre att delas ut. Om eleven förlorat sitt resekort, behöver det tillverkas ett nytt resekort vilket innebär en handläggningstid på ca 10 arbetsdagar. Eleven har även möjlighet att hämta ut ett nytt resekort via sin mentor eller skolans administratör. För beställning/handläggning av nytt resekort tar respektive skola en avgift på 50:-.

Fram till att resekortet är eleven tillhanda är det vårdnadshavarens ansvar att ordna ett giltigt färdbevis för sitt barn. Myndiga elever ansvarar själv för att ha ett giltigt färdbevis. Färdbevis kan köpas via Länstrafikens app eller direkt på bussen. Betalning sker med betalkort, swish eller via faktura.

Kontakt

För frågor om beslut för skolskjuts, vänligen kontakta Gällivare kommun, administratör Kristina Granberg 0970-818 343.

Vid frågor om ditt resekort eller din resa, vänligen kontakta Länstrafiken Norrbotten

e-post: kundservice@lanstrafikennorrbotten.se
eller telefon: 0771–100 110.


Sidinformation

Senast uppdaterad:
2024-06-24
Publicerad:
2024-06-24