Publiceringsdatum: 29 feb 2024

En inblick i Rosens dagliga verksamhet: ”Mitt favoritjobb”

Personer på Rosens dagliga verksamhet

"Vi jobbar alla tillsammans", säger stödassistenten Rebecca Aukea.

Snickeriverkstad, ateljé och butik. På Rosens dagliga verksamhet jobbar man med alla slags material, färger och former – inte minst i många spännande samarbeten.

Andreas Larsen, Anna Fjellström och Linda Hansson visar oss runt i lokalerna. Samarbetena med enheter inom kommunen, föreningar och företag är tydliga.

Anna och Linda

Det är också stort fokus på miljön. Här är Linda och Anna vid noteringslapparna som tillverkas av återanvänt papper och används inom kommunen.

I tvättrummen tvättas, stryks och viks det till Röda Korset och lokala frisörsalonger. I snickeriverkstan tillverkas upphängningsanordningar för presenningar till LKAB och fästen för hydraulslangar till Epiroc. I demonteringsrummet nedmonteras och sorteras elektronik i samarbete med Savo.

– Det är mitt favoritjobb, jag har varit här i tre år så jag är expert på det här, säger Linda Hansson.

Linda visar upp sin favoritsyssla.

I demonteringsrummet pysslas det med en hel del elektronik.

Några har utåtriktade jobb på Coop, ICA och Dollarstore. Men de driver också den egna butiken på Rosen. Här säljs mycket av det som tillverkas i ateljén: tovade sittdynor i ull, färgglada sopkvastar i trä och fågelbad i betong.

– Det är lite allt möjligt, säger Andreas Larsen.

Rosens egna butik.

Rosens egna butik ligger i anslutning till verksamheterna.

Hantverk

Det som skapas brukas också säljas på sommar- och vintermarknaden.

De vill också lyfta en nystartad gruppaktivitet som varit omtyckt, högläsningen.

– Vissa har läsgrupp eller lässchema. Det är jätteroligt, jag gillar det, säger Andreas Larsen.

För personalen (stödpedagoger och stödassistenter) är arbetet minst lika varierande och roligt.

– Vi jobbar alla tillsammans, vi är inte personal och brukare utan vi jobbar tillsammans allihopa, säger Rebecca Aukea, stödassistent på Gällivare kommun och fortsätter:

– Vi jobbar för att de ska bli så självständiga som möjligt och att de ska utvecklas, det är ett jätteroligt jobb, alla verkar verkligen trivas.

Är du intresserad av att vikariera inom daglig verksamhet?

Behovet av vikarier är stort och vi söker dig som vill jobba extra. Hör av dig till enhetschef Annika Eriksson för mer information.

Personal på Rosens dagliga verksamhet.

”Ingen dag är det andra lik, vi gör ju allt, det är så roligt”, säger Rebecca Aukea, här tillsammans med kollegan Veronica Nilsson.

Daglig verksamhet

I enlighet med LSS-lagen kan den enskilde söka om daglig verksamhet. Syftet med insatsen är att ge personer med funktionsvariation ett arbete som ger livskvalitet och delaktighet i samhällslivet.

På Gällivare kommun har vi daglig verksamhet på Rosen, Höken och SAVO samt daglig sysselsättning på Vändpunkten.

Läs mer här: https://gallivare.se/omsorg-och-stod/funktionsnedsattning/stod-och-insatser-lss/daglig-verksamhet

2024-02-29
2024-02-29