Publiceringsdatum: 19 feb 2024

De trivs med jobbet på LSS-boendet: ”Ingen dag är den andra lik”

Personalen Ingemar, Kerstin och Maria på stöd och service.

Ingemar har jobbat som boendestödjare sedan 2007, Kerstin sedan 2021 och Maria sedan 2009. Det arbetar hälften män och hälften kvinnor på arbetsplatsen idag.

Tillsammans har de jobbat över 30 år på kommunens stöd- och serviceboende – och fler lär det bli. ”Jag har sagt att mig får de kasta ut när jag får pension”, säger Maria Olofsson.

Vi träffas i verksamhetslägenheten på bottenplan. Det är här boendepersonalen håller till; i nära anslutning till brukarna som bor i sina egna hyreslägenheter.
– Det är en stor trygghet för de att vi finns här, vi är ju alltid bara ett telefonsamtal bort, säger Kerstin Palovaara.

Maria Olofsson, Kerstin Palovaara och Ingemar Vårö är tre av sex anställda på kommunens stöd- och serviceboende. Här finns personal tillgänglig dygnet runt och hjälper till med allt från städ och tvätt till inköp – utifrån brukarens behov och önskemål.
– Det är där de behöver hjälp som vi går in, vi är ett pedagogiskt stöd, säger Kerstin Palovaara.
– Vi jobbar med händerna bakom ryggen kan man säga, fyller Ingemar Vårö in.

Verksamhetslägenheten är också en samlingslokal, här har de både husmöten och aktiviteter tillsammans.
– Vi har haft pysselkväll med bara tjejerna och samlas här ibland och tittar film. Ingemar är den som brukar vara film-Ingemar, säger Maria Olofsson.

Härnäst planeras en aktivitet på Hökens dagcenter, ”rörelse med spel och kropp”, och till sommaren planeras bland annat utegympa samt kubb och jätteplockepinn. Tidigare har man besökt både Norge och Jokkmokk, och shoppat, fikat och badat.

Det är just variationen, friheten och mängden aktiviteter med brukarna (både inomhus och utomhus) som de alla tre gillar med sitt jobb. Det innebär heller inget fysiskt tungt arbete.
– Det är omväxlande och roligt. Ingen dag är den andra lik. Vi har egentligen möjlighet till allting, det är ju utifrån vad brukaren vill göra, säger Maria Olofsson och fortsätter:
– Jag har sagt att mig får de kasta ut när jag får pension.

Du som tycker att stöd och service verkar intressant är välkommen att höra av dig till enhetschef Katarina Eriksson Koppari som hjälper dig vidare.

Bostad med särskild service (LSS)

Stöd- och serviceboendet är ett mer självständigt boende med hjälpande stödinsatser som utförs av ett mindre antal personal. Hjälpen kallas insatser och de planeras in av personalen tillsammans med den boende till bokade tider.

Den enskildes stödinsatser beskrivs i genomförandeplanen. Den beskriver de beviljade insatsernas bestämda former som; var, när, hur och hur ofta samt förtydligande av insatsernas orsak/behov, avsikt, mål och mening.

Läs mer här: https://gallivare.se/omsorg-och-stod/funktionsnedsattning/stod-och-insatser-lss/boenden-for-dig-med-funktionsnedsattning-lss

2024-02-19
2024-02-19