Publiceringsdatum: 29 jan 2024

Hållbarhetstips för dig som eldar med ved!

Syntolk: En bild med en eld i en braskamin.

Gällivare kommun ska vara en hållbar kommun som människor vill leva, bo och verka i. Som en del av det arbetet lyfter vi olika hållbarhetstips varje månad. Månadens tips fokuserar på hur du kan göra din vedeldning mer hållbar för såväl hälsa, ekonomi som klimat.

Ved är ett förnybart och inhemskt bränsle. Att elda med ved är klimatsmart, om det sker på rätt sätt och med effektiv utrustning. Det finns mycket du själv kan göra för att maximera nyttan och minimera störningarna när du eldar med ved. Se till att ditt hus är välisolerat, tänd brasan från toppen och elda effektivt.

Kommunens energi- och klimatrådgivning är en kostnadsfri service för alla som bor och verkar i Gällivare.

“Hör av dig till oss för att få tips om hur du kan minska din energianvändning, gå över till eller öka andelen förnybar energi, sänka dina energikostnader och samtidigt påverka miljön så lite som möjligt”, säger Peter Palo, kommunal energi- och klimatrådgivare.

2024-01-29
2024-01-29