Publiceringsdatum: 20 nov 2023

Inspiration för en hållbar vardag: Var en medveten konsument under Black Week!

I månadens tips vill vi med anledning av julhandeln som inleds med denna veckas Black Week uppmana till en stund av eftertanke.

Gällivare kommun ska vara en hållbar kommun som människor vill leva, bo och verka i. Som en del av det arbetet lyfter vi olika hållbarhetstips varje månad.

Konsumtionen påverkar både möjligheten att nå de globala hållbarhetsmålen och den egna plånboken. Ett generellt tips är att innan du gör ett köp, fundera över om det verkligen är nödvändigt och om det kommer att ge långsiktig glädje och nytta.

För att stötta dig som konsument i dina val erbjuder Gällivare kommun både konsumentvägledning samt budget- och skuldrådgivning. Konsumentvägledningen kan underlätta för dig som konsument genom att kostnadsfritt ge oberoende stöd och vägledning. Du kan få information innan köp av vara eller tjänst samt tips på vad du bör tänka på innan du ingår avtal.

“Eftersom räntan är hög på krediter kan en rea-vara på avbetalning bli väldigt mycket dyrare än samma vara till ordinarie pris. Det är klokt att fundera över detta så att du bara handlar det du har råd med just nu” säger Jon Landström kommunens konsumentvägledare.

2023-11-20
2023-11-20