Publiceringsdatum: 03 jul 2024

Ny lekplats i Skaulo

Bilden är från en annan av kommunens lekplatser med naturtema. Just denna är från Regnbågens förskola i Gällivare.

Gällivare kommun fortsätter utvecklingen av lekplatser och i år planeras för anläggande av ny utemiljö i Skaulo, utmed Parkgatan.

Lekplatsen i Skaulo har utformats utifrån en medborgarenkät och dess omgivning och får temat natur. På lekplatsen kommer det att skapas lekmiljöer med balansgång, sandlek och gungor. En linbana kommer också att anläggas. På en befintlig höjd kommer lekhus att placeras tillsammans med rutschkana.

En gemensam yta för samvaro skapas genom anläggande av grillhus, sittbänkar, bord och grill.

Lekplatsen ska inspirera till lek för alla och inbjuda barn till upplevelser där målet är att främja folkhälsan. Arbetet med anläggandet planeras påbörjas i mitten av augusti och pågå till slutet av september. Lekplatsen öppnas sedan efter godkänd slutbesiktning.

2024-07-03
2024-07-03