Publiceringsdatum: 26 jun 2024

Midnight Sun Meet firar 20 års-jubileum

Foto: Daniel Olausson/Follow the Light

Två decennier av motorglädje och gemenskap. MS Meet är nostalgihelgen för motorintresserade som alltid är helgen innan midsommar. I år firade arrangörerna 20 år av festliga och fartfyllda evenemang. Programmet bjöd som vanligt på bilutställning och cruising med musik och dans på kvällen. Under hela dagen var 50- till 70-talet i fokus på både bilar och kläder.

I år satsades det extra på rock’n’roll och dansband med artister som Thor Görans, Agneta Olzzon, Riding High, The Revivals, Jerry ”Lee” Carlsson och Kiruna Kickers som satte stämningen på topp.

Eldsjälar

Sedan 2003 har ett glatt gäng arrangerat MS Meet. Skaran har minskat genom åren och består nu av Benny Renberg, Lasse Sjöström, Kjell ”Firro” Hansson, Sven Pettersson och Anders ”Ante” Jakobsson.

Arrangörsgruppen

Fr.v. Benny Renberg, Lasse Sjöström, Kjell ”Firro” Hansson, Sven Pettersson och Anders ”Ante” Jakobsson. Bilen på bild har tillhört brandkåren på Kungliga hovstallet där den var brandkårchefens bil, nu ägs den av Ante.

Vår kompis John "Jonne" Jakobsson lämnade jordelivet i vintras, han hade hand om artistbokningarna. Det jobbet har hans bror Ante tagit över tillsammans med Johan Johansson som också hjälper till. Jag vill också tillägga, en som gör ett stort jobb och är vår "sidomedlem" och idéspruta, Thorvald Burman, som gör alla trycksaker som affischer, dekaler med mera, säger Sven Pettersson och fortsätter;

– Sen har vi Jonny Häll och Conny Henriksson, som också har varit med oss i många år. De har båda flyttat till Älvsbyn men hjälper fortfarande till. Även Henry "Henna" Strömberg, som var 62 år när vi började och nu är fyllda 85, hjälper oss varje år. Ola Wiklund är också en eldsjäl som var med oss från början. Han ordnade bland annat med de fina prispokalerna till bilutställningen, säger Sven.

Från Malmberget till Nunisparken

Från början var tanken att arrangera träffen var tredje till vart fjärde år men de förstod snabbt att intresset var så pass stort så det blev bestämt att köra varje år. Första året samlades man i Malmberget inför kortegen och alla fick plats på parkeringsytan vid före detta Smedbergs motor. Senare flyttades kortegens start till Nunisparken i Gällivare där även kvällsaktiviteterna alltid har varit. På grund av pandemin uteblev festligheterna några år så jubiléet blev nu i år.

MS Meet bilutställning 2013.

Bilutställningen 2013. Foto: Daniel Olausson/Follow the Light

Det började på skoj att vi skulle prova någonting nytt. Men nu snittar vi 350 till 400 bilar vid varje träff. Från början var det inte så mycket yankeebilar men intresset för bilarna har växt genom åren och nu är det en vanlig syn i stan, säger Kjell ”Firro” Hansson."

Bilarna radar upp inför kortegen 2023.

Bilarna radar upp inför kortegen 2023. Foto: Thorvald Burman

Gruppen har även haft bilutställningar i centrum och under många år drev de Nostalgicaféet i Folkets Hus i Gällivare.

MS Meet 2007.

MS Meet 2007. Foto: Thorvald Burman