Publiceringsdatum: 05 mar 2024

Montane Lapland Arctic Ultra igång– längs flera byar

Skidåkare som drar pulka

Fotograf: Swedish Lapland

Under helgen som var inleddes den tredje upplagan av ultramaratonloppet Montane Lapland Arctic Ultra. 32 deltagare från 15 länder, som exempelvis Kanada, Guatemala, Indien och Vietnam, ska ge sig i kast med utmaningen att till fots, på skidor eller cykel förflytta sig från start till mål genom delar av Lapplands vackra vinternatur.

Sträckorna att välja mellan är 185 kilometer eller den riktiga långa på 500 kilometer som delvis går längs Gällivare kommuns skoterleder och passerar byarna Torasjärvi, Yrttivaara, Sammakko och Leipojärvi, och vidare till Malmens Väg söderut via Nattavaara och Polcirkelportalen på väg mot målet i Överkalix.

Lördagen 9 mars klockan 11.00-15.00 kan du besöka den publika checkpointen i Leipojärvi (Leibo) där det finns kaffe, läsk och hamburgare till försäljning medan du hejar på tävlande som passerar.

Så bli inte förvånad om du stöter på personer som drar stora pulkor efter sig längs skoterlederna när du är ute på sportlovsturerna. Passa på att heja lite extra!

I samarbete med arrangören Montane Lapland Arctic Ultra, Överkalix kommun och IK LEJ Leipojärvi.

2024-03-05
2024-03-05