Publiceringsdatum: 23 jan 2024

Gällivare kommun och Malmbergets AIF ingår samarbetsavtal inför Lilla-VM 2024

Tore Johansson, Maif och Tim Zedig, förvaltningschef Ungdom-, fritid- och kulturförvaltningen på Gällivare kommun.

Gällivare kommun och Malmbergets AIF (MAIF) har tecknat ett samarbetsavtal inför Lilla-VM som ska äga rum den 1-3 mars 2024. Detta evenemang, en anrik ungdomstävling med rötter från 1958, visar på idrottens betydelse för ungdomar och lokalsamhället. Efter en paus i arrangemangen till följd av pandemin och lokalbrist, återuppstår nu tävlingen i full skala 2024. Under 2023 såg vi framgången med Lilla-VM i ishockey, och nu utökas tävlingen till att inkludera flera olika sporter över tre dagar.

MAIF räknar med ca 500 deltagande ungdomar och över 200 ideellt arbetande personer under Lilla-VM. Samarbetsavtalet mellan Gällivare kommun och MAIF är ett viktigt steg för att säkerställa ett smidigt och framgångsrikt genomförande av Lilla-VM. Avtalet, som sträcker sig från 2024 till 2026, ställer krav på båda parter för att tillhandahålla de nödvändiga resurserna och förutsättningarna som krävs för ett sådant evenemang.

För MAIF innebär avtalet en förpliktelse att marknadsföra Gällivare kommun i samband med Lilla-VM, att delta i utbildning och förberedelser, samt att delta i dialog och utbildningsmöten med kommunen. Gällivare kommun åtar sig att bland annat tillhandahålla logistiskt stöd, inklusive klassrum för övernattning, vissa transporter, tillgång till idrottsanläggningar och marknadsföringsmaterial.

Detta samarbetsavtal är mer än bara en överenskommelse, det är en del av Gällivares kommun och MAIF:s gemensamma engagemang för ungdomsidrott och samhällsutveckling. Lilla-VM 2024 kommer att bli ett evenemang som stärker idrotten och gemenskapen i Gällivare och Malmberget.

2024-01-26
2024-01-23