Publiceringsdatum: 29 dec 2023

De rosa boxarna sprider rörelseglädje i Gällivare

Nu kan invånare och besökare i Gällivare äntligen njuta av rörelseglädje tillsammans med PIFFL. PIFFL är en tjänst för sport och fritid som ger tillgång till aktiviteter vid städers näridrottsplatser och aktivitetsytor.

Genom PIFFLs app får du tillgång till rosa aktivitetsboxar fyllda med sportutrustning, utomhusspel och träningsredskap. I appen finns även en aktivitetskarta med utmarkerade platser där man kan utöva aktiv fritid.

- Det känns roligt att kunna öka möjligheterna till spontanaktiviteter och bidra till att förbättra den fysiska aktiviteten hos våra medborgare. I samarbete med Sparbanken Nord har vi valt att satsa på PIFFL och vi hoppas att det blir ett mycket populärt och uppskattat koncept i Gällivare, säger Robert Nilsson, chef för fritidsavdelningen på Gällivare kommun.

- Vi ser med spänning fram emot våra första boxar i ett riktigt vinterlandskap. Vi har kämpat ihop ett brett vinterutbud för att sprida rörelseglädje till Gällivare kommuns invånare året om. Dialogen med Gällivare kommun har varit jättebra från första stund och vi har lyckats hitta den bästa lösningen tillsammans, säger Per Stangel projektledare på PIFFL.

Piffl Sjöparken

Piffl-boxen som finns på sjöparken är redo att sprida rörelseglädje!

PIFFL möjliggör ökad tillgång till rörelse

Gällivare är den första kommunen i norra Sverige som erbjuder PIFFL. Aktivitetsboxarna är placerade på olika platser, både i tätorten och landsbygden. En box finns på Mariaskolan, en i Sjöparken, en i Hakkas och en box som kommer att placeras ut i olika byar med start i Puoltikasvaara.

I de rosa aktivitetsboxarna finns en blandning mellan kända, populära aktiviteter och nya, spännande aktiviteter som du kan testa på. Under vintern kommer boxarna bland annat att innehålla åkmadrasser, åklappar, snowkick och babypulkor. På sommaren kan du till exempel aktivera dig med fotboll, basket, jätteyatzy och aerobie. Eller varför inte utmana kompisen i kubb och krocket?

Så här funkar det

• Ladda ner PIFFL i App Store eller Google Play.
  • Hitta boxen i appen, välj aktivitet och spela.
  • Lämna tillbaka.
  • Kostnaden är 10 kr per timme.

Läs mer om PIFFL här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.!

2023-12-29
2023-12-29