Publiceringsdatum: 26 jul 2023

Föreningsliv över gränserna: ”Vi lyfter varandra”

Föreställningen "Allt vi är gjorda av" blev en publicsuccé.

Foto: Joakim Aukea/AUKEAPHOTO.

”En mäktig show” sa många som hade sett föreställningen ”Allt vi är gjorda av” som sattes upp två gånger i Isborgen, åren 2022 och 2023. Showen blev också ett exempel på vilka storverk vi kan skapa när vi samarbetar många tillsammans.

Medverkade gjorde omkring 160 personer i åldrarna 5 år till 95 år: Maif:s konståkare, Manskören Berget, Kullekören, Kulturskolans Twin City Choir och Little Big Voices, Malmbergets musikkår, amatörskådespelare fån Malmbergets Teater, MAIF cheerleading och Maif Hockey. Lägg därtill scenteknik med ljud och ljus, scenkläder och allt kringarbete.

Musiken och låttexterna var specialskrivna för föreställningen av Pernilla Fagerlönn och handlade om samhällsomvandlingen i Malmberget och Gällivare och vår gemensamma erfarenhet av den – historia, nutid och framtid.

Ulla Persson och Pernilla Fagerlönn.

Ulla Persson, Maif konståkning, och körledaren Pernilla Fagerlönn, två som bidrog till ett framgångsrikt föreningssamarbete.

– Ett så här fint samarbete är nog bara möjligt när man bor i ett mindre samhälle som Gällivare kommun, för här har vi närheten till varandra, tror Pernilla Fagerlönn och Ulla Persson, två av initiativtagarna.

Ulla har varit konståkare sedan hon var ung på 50-talet, senare tränare i Maif konståkning. Numera har hennes döttrar fortsatt traditionen med att vara konståkningstränare.

Pernilla Fagerlönn, som är sånglärare på Kulturskolan och av många en känd körledare, är van att driva projekt. Hon stod bakom kulturfestivalen ”Farväl Focus” innan landmärket Focushuset i Malmberget revs. Hon var även den som startade Manskören Berget 2016, för att hon tyckte det behövdes väckas liv i manskörstraditionen i kommunen. En röd tråd är att hon engagerar många:

– Jag vill skapa platser för folk att mötas. Och när det gäller samhällsomvandlingen tror jag vi behöver prata, inte bara om det som händer konkret, utan även om det som händer inuti oss. Att Malmberget försvinner mer och mer är för många ett trauma som pågått under en lång tid.

Ulla Persson, som bor i Malmberget minns Malmbergets ishall, där hon tillbringat många timmar sedan det byggdes 1967. Nu har hon också fått se Isborgen i Gällivare komma på plats.

– Det är en jättefin anläggning som verkligen har ökat intresset för vår idrott, säger hon.

Ulla tycker att det känns meningsfullt med föreställningar där kultur och idrott förs samman.

– Jag vill att barn och unga ska ha gemenskap och lära sig samarbete, träna och ha roligt tillsammans. Att alla får vara med är viktigt för det måste finnas en bredd, säger Ulla.

– Ja, vi vill skapa en tillåtande kultur där vi lyfter varandra och där man vågar utmana sig själv utan att behöva vara rädd för att göra fel, säger Pernilla.

Om det blir fler samarbeten får framtiden utvisa, men båda säger lite hemlighetsfullt:

– Vi håller kontakten!

2023-07-26