Publiceringsdatum: 07 jul 2023

Dundret på sommaren – upplev vidsträckta vyer och äventyr

Dundret

Foto: Magnus Emlén/Dundret Lapland.

820 meter över havet, endast fem kilometer från Gällivare centrum reser sig det vackra fjällområdet Dundret. Det välbesökta fjället har mycket att erbjuda i natur- och äventyrsupplevelser – midnattssol, cykling downhill eller vidsträckt vandring är bara några av dem. Med närhet till Gällivare går det också lätt och enkelt att ta sig till fler aktiviteter och upplevelser på andra håll i Gällivare.

Dundret är kanske mest känt som en destination för vintersport. Med långa vintrar och många nedfarter är det en utomordentlig destination för skidåkning och andra vinteraktiviteter. Men under sommaren förvandlas området till en naturskön plats där du kan utforska Lapplands vackra natur under barmarkssäsongen. Midnattssolen och utsikten lockar såväl Gällivarebor som turister från hela världen. Du får leta länge för att hitta friskare luft eller vidare utsikt. Från toppen ser du vid klart väder både Sarekfjällen och Kebnekaise. Det sägs också att du imponerande nog har utsikt över en elftedel av Sveriges yta.

Folkets berg

Med närheten till Gällivares centrumkärna är fjället minst sagt lättillgängligt. Här kan du kombinera naturupplevelsen med utbudet i Gällivare, vandra på fjället på förmiddagen och njuta av lokal mat på någon av stadens restauranger på kvällen. Dundret har både camping och vandrarhem och det finns även pensionat och hotell i Gällivare. Därifrån kan du enkelt ta buss eller en cykeltur till fjället som spanar över staden.

Från fjäll till stad på en kvart

Ni tar er enkelt tillbaka till Gällivares utbud av inomhusaktiviteter på cirka en kvart. Här hittar ni ny energi i flera former i Gällivares restaurangutbud. Spana in Gällivare Kulturmuseum där lokalhistoria blandas med nutid, eller besök badhuset om barnen behöver lekas av lite. Gällivare har också en fin park där det finns en stor skatepark på över 1000 m2, en badplats och andra aktiviteter.

En naturupplevelse mitt i stan, nästan

Åter till vårt kära fjäll. Likt skidåkningen under vintern där det finns något för alla, finns det även fjällvandring för alla nivåer. Dundret är perfekt för dig som har mindre barn och vill prova på att vandra i fjällen, då det finns kortare sträckor som ändå ger en smak av vad fjällen har att erbjuda. Här finns tillgänglighetsanpassade leder och du kan ta bilen till toppen där du kan välja en kortare vandringsled. Det finns alltid en olåst värmestuga och flera vindskydd där du kan ta en fikapaus. Oavsett vilken led du väljer, så ta dig tid att stanna upp och undersöka växtlivet. Att du befinner dig nära odlingsgränsen är inget som fjällfloran skvallrar om. Det finns gott om unika arter att upptäcka, och många välkända blommor som dyker upp betydligt senare på säsongen än i södra Sverige. Hur många känner du till?

Missa inte

Dundret är en fantastisk plats för att uppleva midnattssolen, som kan ses mellan 5 juni och 11 juli. Ta dig upp till Fjällstugan och upplev det magiska fenomenet samtidigt som du njuter av utsikten över fjällvärlden.

En av Sveriges längsta downhillbanor

Dundret har ambitiösa planer för framtiden. Startskottet är den nya downhillbanan som öppnar i sommar. Banan kommer bli en av Sveriges längsta gröna flowled och sträcker sig imponerande fem och en halv kilometer längs med berget, med ett antal utsiktsplatser där du kan vila på vägen ner. Den är främst byggt för nybörjare, men har ett antal alternativ så att även den erfarna cyklisten har möjlighet att ha riktigt roligt. Banan invigs runt midsommar och är byggd för nybörjare, vilket är perfekt för dig som vill pröva på Downhillcykling för första gången. Sedan tidigare finns även en kortare pumptrack på området.

MTB på Dundret

Foto: Magnus Emlén/Dundret Lapland

En av Sveriges längsta downhillbanor.

Foto: Velosolutions

Andra sommaräventyr

Är du inte cykelfantast så finns det gott om andra aktiviteter i området. Upplev Vassaraälven med SUP eller kajak, eller varför inte prova fiskelyckan i någon av Gällivares vackra sjöar eller älvar?

2023-07-07
2023-07-07