Publiceringsdatum: 03 jul 2023

EPA- och mopedutställning lockade storpublik

Vinnarna från dagen var Albin Martinsson, Tobias Rannebo, Andre Sigelind, Lukas O, Elin Larsson och Nemi Viklund. Foto: Mikael Engelmark

I Gällivare kommun finns ett stort motorintresse. Ett stort antal ungdomar kör EPA, A-traktorer, mopeder och mopedbilar. Med det som utgångspunkt kontaktade fritidsledarna på fritidsgården Polar den lokala klubben Mining Town Cruisers, MTC, för att få till en gemensam aktivitet med ungdomarna på orten. Sagt och gjort så föddes idén om en EPA- och mopedutställning.

Under försommaren anordnades en utställning med ungdomarnas fordon vid Mining Town Cruisers klubblokal i Malmberget. Där tävlade man i kategorierna snyggast EPA, sunkigaste EPA, häftigast moped, häftigast EPA, bäst dekaltrimning, juryns val samt en ljudtävling.

- I januari hade MTC en ungdomsträff och då delade jag ut enkäter som ungdomarna fick svara på, exempelvis vilka tävlingskategorier de skulle vilja ha och vad de tycker att en utställning ska innehålla. Så vi genomförde detta med många av deras önskemål och det känns roligt, säger Jeanette Nyberg, fritidsledare.

- Vi vet att ungdomarna uppskattar utställningar och vissa har åkt många mil för att delta i utställningar i andra kommuner, så självfallet ville vi göra detta för ungdomarna här på hemmaplan. Vi vill även att ungdomarnas motorintresse ska få uppmärksammas på ett positivt sätt, avslutar Jeanette.

EPA

Foto: Mikael Engelmark