Publiceringsdatum: 17 apr 2023

Våren är snart här – Vintertorget tackar för sig

Våren är snart här och satsningen på ett trivsamt centrum, Vintertorget, är nu delvis avvecklat. Låt oss ge en liten sammanfattning om vad det gav och ge en glimt av vad framtidsplanerna är. Vintertorget handlade om att skapa en trivsam miljö, trots att det är rörigt i centrum med allt som byggs i den pågående samhällsomvandlingen. Projektets syfte var att skapa en miljö där möten kan uppstå, en plats som kändes trygg och inbjudande.

En enkät till allmänheten ”idéer till centrum” gav många goda idéer och därefter skissade olika avdelningar på kommunen fram en plan på hur ett Vintertorg skulle kunna se ut. Och med medel från Länsstyrelsen kunde en stor del av det som var planerat realisera. De avdelningar som samarbetade var Tillväxt och attraktivitet, Samhällsbyggnadsenheten, Kultur och fritid.

Projektets mål var att bryta upp den stora öppna ytan mitt på torget, skapa rumslighet, ta in grönska/växtlighet, dölja byggstängslet, placera ut eldstäder, möjliggöra aktiviteter, skapa mobila mötesplatser och att tillföra mycket ljus. Resultatet blev: åtta ljusbeklädda björkar​, två stora ljusbeklädda julgranar​, 55 små ljusbeklädda julgranar​, 3360 meter ljusslingor​, 24 450 ljuspunkter​, tre AI-träd​ och en skridskobana.​ Dessutom fanns det två eldstäder, en entrébåge​ till museet, fem mobila sittplatser​ och en ren då skulpturen Tippstarenen tillfälligt pryder centrum.

På informationscentret RE-form har det funnits möjlighet att gratis låna skridskor och hjälmar via kommunens fritidsbank, RE-playen, med i genomsnitt fem utlåningar per dag.

Vissa dagar har Vintertorget och skridskobanan varit bemannad och bjudit frusna besökare på varmt kaffe.

Torget har under vintern varit en central plats för flera olika evenemang och arrangemang under jul, sportlov, marknadsveckan med mera och mötts med mycket positivitet bland Gällivareborna och besökarna till platsen.

Samarbetet för trivsel på och kring Vassaratorget fortsätter mellan kommunens avdelningar våren, sommaren och hösten 2023. Spännande att se vad det blir – men vi kan avslöja att till sommaren finns planer att pröva en verksamhet med cykelutlåning.

Uppvisning av unga konståkare på Vintertorget i Gällivare. Foto: Magdalena Forsman

2023-04-17
2023-04-17