Publiceringsdatum: 19 jun 2024

Drömmen blev sann – en samlad hemvård

Medarbetare på Hemtjänsten Södra fyller flyttlådorna.

Perlita Ancheta Del Rosario, Kifaya Alghotani och Fe Airijoki på hemtjänsten Södra packar för fullt.

Redan för åtta år sedan påbörjades arbetet för en samlad hemvård. Våren 2023 kom äntligen beskedet om en passande lokal; före detta Eriksson Center. ”Vi väntar och längtar”, säger undersköterskan Fe Airijoki.

Hon och kollegorna på Hemtjänsten Södra har kunnat följa samhällsomvandlingen i realtid. Först från Lövberga som revs 2020, och sedan från Alpen som senaste åren har varit en arbetsplats för ungefär 70 medarbetare och chefer inom avdelningen för hemvård.

Vi slutade nästan att hoppas efter så många år, men nu känns det spännande. Vi väntar och längtar att få flytta härifrån, säger Fe Airijoki.

Våren 2023 kom beskedet om att hemvården får flytta in i före detta Eriksson Center och ett år senare äntrar medarbetare och chefer lokalerna.

Att husera i ett samhälle som monteras ner har både förtjänster och utmaningar. Det finns gott om parkeringsplatser, likväl som fin utsikt, men att tanka, handla eller åka på insatser innebär en resa till någon av kommunens två andra tätorter.

– Det är en bit att åka när vi har våra vårdtagare i Gällivare, så det blir lite närmare nu, säger Jessica Larsson.

Hemjtänstens samlingsrum

Här är ett av hemtjänstens samlingsrum.

Hemvården har idag även verksamheter på Enen, Hedgården, Vändpunkten och kommunhuset och arbetet med att planera för en samlad hemvård påbörjades redan 2016.

– Det har inte varit helt enkelt att hitta en lokal som kan rymma alla och som svarar upp till de behov som finns inom hemvården, säger avdelningschef Anna-Lena Niemi.

Genom att samla alla på ett och samma ställe möjliggörs framför allt en bättre och effektivare intern samverkan.

Det är en fördel att vi inte behöver söka sjuksköterskor, arbetsterapeuter och enhetschefer, utan att vi alla kommer vara på samma ställe, säger Fe Airijoki.

Lokalerna har också fina miljöer för utbildning och möten. Målet är att insatser i större utsträckning ska samplaneras samt ske mer gränsöverskridande.

Jag tror och hoppas att det kommer locka fler medarbetare till oss då vi behöver växa och blir fler framöver, säger Anna-Lena Niemi.

Möbler flyttas in i de nya lokalerna.

Anna-Lena Niemi, avdelningschef på hemvården, hoppas att de nya lokalerna ska locka fler medarbetare till förvaltningen.

Under tiden som den här texten har producerats har flytten för de runt 160 anställda hunnit färdigställas och den 12 juli invigdes lokalerna med grillade hamburgare och Pommac.

– Det är en stor glädje och feststämning hos oss idag, säger Anna-Lena Niemi.

2024-06-19
2024-06-19