Publiceringsdatum: 29 jan 2024

Sökes: vikarierande ungdomar till vård och omsorg

Ungdomar

Emma Johansson, 17, och Maja Rönnqvist, 17, var först ut att vikariera på särskilda boenden. ”Det är så socialt, det är kul, att träffa all personal och alla brukare, säger Emma.

De första ungdomarna är redan på plats ute i verksamheterna, men nu söker Socialförvaltningen på Gällivare kommun ännu fler. ”Det här är första gången som jag jobbar på egen hand, så det är jättekul”, säger Maja Rönnqvist, 17.

Att få in vikarierande ungdomar i verksamheterna lyftes som förslag redan i november 2022 och precis lagom till semesterperioderna 2023 förstärktes hemtjänstens resursenhet av tre ungdomar.
– Framför allt är brukarna jätteglada att de kommer in yngre personer, cheferna och medarbetarna också. Sedan blir ju vi som arbetsgivare glada att få in de här unga personerna, de är ju våran framtid, säger Amanda-Cecilia Vennström, enhetschef för timvikarier på Gällivare kommun.

Strax innan julledigheterna togs beslutet att växla upp ytterligare och välkomna ungdomar även på särskilda boenden. Emma Johansson, 17, och Maja Rönnqvist, 17, som går andra året på vård- och omsorgsprogrammet, var först ut när de började vikariera på Kristallen på Enen.
– Jag tycker det är jättebra, det är skönt att kunna tjäna egna pengar. Det här är första gången som jag jobbar på egen hand, så det är jättekul, säger Maja Rönnqvist och fortsätter:
– När jag hade praktik på Enen kände jag att här hade jag kunnat jobba, då blev det att jag började jobba där under jullovet.

Både hon och Emma Johansson ser positivt på att kunna kombinera studier med jobb.
– Det är när man väl får jobba och testa på som man lär sig som mest, säger Emma Johansson.

Förvaltningen öppnar nu för att fler verksamheter ska kunna anställa ungdomar, både inför sommaren 2024 men även för att stötta personal under kvällar och helger.

– Vi vill att de ska komma in tidigt i verksamheten för att bana väg för att de ska stanna kvar hos oss, och vi vill ju att fler ska välja vård- och omsorgsprogrammet och se fördelarna med det, säger Amanda-Cecilia Vennström.

Enhetschefer på Socialförvaltningen

"Idén med att implementera ungdomar i verksamheterna kom när vi började inse att vi behöver tänka lite mer utanför ramarna", säger Amanda-Cecilia Vennström, enhetschef timvikarier, här med Gunilla Nilsson, enhetschef Hemtjänsten Resursenheten.

Så här ansöker du

Du som är 17 år, eller 16 år och går vård- och omsorg, är varmt välkommen att skicka in din ansökan här: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationForm/SinglePageApplicationForm.aspx?cid=2196&departmentId=18965&ProjectId=144594&MediaId=5 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

2024-01-29
2024-01-29