Publiceringsdatum: 24 jan 2024

Här utbildas personal i vårdsvenska – på arbetstid

Marie-Clarie, projektledare

Dieudonne Majanga, Gisele Ukeye och Prince Ntagawa Birasa.

I Gällivare får nu både timvikarier och tillsvidareanställda inom socialförvaltningen utbildning i språk och värderingar – på betald arbetstid. ”Jätteviktigt”, säger Prince Ntagawa Birasa på Forsgläntans äldreboende.

Projektet som drog igång i höstas ska stärka kommunikationen inom vård och omsorg. Vilket man i sin tur hoppas ska leda till en bättre samhörighet mellan kollegor, en större förståelse för rutiner och framför allt en ökad trygghet i att prata svenska.

– Det är jätteviktigt att de vågar leda samtalet med arbetskamrater, chefer och brukare, säger Marie-Clarie Kanyange, projektledare.

Marie-Clarie projektledare

”Jag ser mig själv i de när jag började som vikarie, jag vet hur viktigt det är att kunna prata med brukaren och med kollegor och förstå vad de säger", säger Marie-Clarie, projektledare.

I dagsläget handleder hon 21 deltagare i vårdsvenska, men också i kultur, värderingar och bemötande.

– De har blivit jätteduktiga, jag kan deras modersmål men nu när de pratar så pratar de svenska direkt, säger Marie-Clarie Kanyange.

En av dem som hoppat på projektet är Gilene Chadia Irakoze, som arbetar på Forsgläntan.

– Det är så hjälpsamt, jag är jättenöjd, säger Gilene Chadia Irakoze.

Även Felix Mashara Muhondogo på Älvgården lyfter fördelarna med utbildningen, och framför allt den digitala utbildningsplattformen, Lingio, som deltagarna använder.

Likt ett spel utmanas deltagarna i språkövningar på olika nivåer i mobilen.

– Vi brukar använda den direkt i jobbet också, säger Felix Mashara Muhondogo.

Mobiltelefon

Utbildningsplattformen hyllas av både handledare och deltagare. "Motiverande."

Marie-Clarie som handledare ser fördelar med att kunna följa deltagarnas utveckling direkt i appen.

– Den visar mig precis hur de ligger till och vad de behöver öva på, säger hon.

Bakgrund

Socialförvaltningen tilldelades pengar för att arbeta med integrationsåtgärder. Utifrån de behov som uppmärksammats i verksamheterna väcktes idén om att använda pengarna till utbildning och handledning, och specifikt språk och värderingar.

– Jag hör från cheferna i verksamheterna att deltagarna blir bättre på språket, och att även sjuksköterskor, kollegor och brukare lyfter det, det är jätteroligt. Vi tänker att vi fortsättningsvis efter 2024 behöver ett liknande upplägg men vi behöver utvärdera projektet först, säger Amanda-Cecilia Vennström, enhetschef på Gällivare kommun.

Deltagare i kursen

Felix Mashara Muhondogo och Theophile Joachim Ndayishimiye.

– Jag hoppas att det fortsätter, för det är jätteviktigt, säger Prince Ntagawa Birasa, på Forsgläntan.

2024-01-24
2024-01-24