Publiceringsdatum: 19 dec 2023

Ute i naturen – inomhus

Naturrum

”Om de äldre inte kan ta sig ut i naturen får naturen ta sig till de äldre." Det är tanken bakom det nya naturrummet på anhörigcentret Ljusglimten.

Dofter av kokkaffe, granris och mossa. Fågelkvitter, porlande vatten och en svag vind som blåser. Det mesta som hör en naturupplevelse till går att uppleva bakom de mörkgröna gardinerna i naturrummet på Ljusglimten på Enen.

– Genom att hjälpa besökaren att använda alla sina sinnen kan vi skapa en mer verklighetsförankrad upplevelse. Det gäller att få personen att se, höra, smaka, känna och lukta på det som påminner om att vara i skogen vid en lägereld. Sinnena väcker minnen till liv och besökaren kan återuppleva något som man varit med om tidigare i livet, säger Carina Nilsson, samordnare på Gällivare kommun.

Eldstad och fontän.

Dekorationer som hör utelivet till finns utspridda i rummet.

I ett projekt med att öka aktiviteterna för de över 65 år har hon skapat naturrummet. Med bland annat björkar, stubbar och en konstgjord eldstad ska det känns som att man är mitt ute i skogen.

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna ta del av naturen inomhus, säger Carina Nilsson.

Fåtölj

Vill man lyssna på naturrljud finns möjligheten i både hörlurar och högtalare.

Vill du eller någon du känner besöka naturrummet?
Då ska du höra av dig till anhörigkonsulent Linda Mosesson.

– I och med att anhörigcentret fortsätter att förvalta naturrummet är det öppet för alla över 18 år, säger Carina Nilsson.

Plastpåsar

I platspåsar finns det både kokkaffe, granris och jord att lukta på.

2023-12-19
2023-12-19