Publiceringsdatum: 17 okt 2023

Alla kan rädda liv

Vi uppmärksammar den internationella Alla kan rädda liv- dagen. Dagen som sprider kunskap om hjärt- och lungräddning (HLR) och hjärtstartare.

På Gällivare kommun uppmärksammar vi dagens budskap med en film, där landbygsutvecklaren och personal från Räddningstjänsten informerar allmänheten om bland annat:

• vilka bygder i Gällivare kommun som är utrustade med hjärtstartare
  • vilka bygder som kommer bli utrustade med hjärtstartare
  • samt hur och när hjärtstartare ska användas

Länkar till andra viktiga webbplatser:

Sveriges hjärtstartarregister Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (extern länk)
På Sveriges Hjärtstartarregister (SHR) finns alla publika hjärtstartare utanför sjukvården registrerade, så att livräddare och larmcentralen vet vart hjärtstartare finns.

SMS-livräddarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (extern länk)
Personer över 18 år som är utbildade i HLR, har möjlighet att via en app ansluta sig som frivillig livräddare. Vid misstänkt hjärtstopp i ditt närområde kommer du som frivillig livräddare att larmas till den drabbade eller till att hämta närmaste hjärtstartare för att rädda liv.

2023-10-17
2023-10-17