Publiceringsdatum: 20 jun 2024

Hälsningar från kommundirektören och kommunalråden

I senaste numret Allt om Gällivare, kommunbladet, som snart landar i din brevlåda kan du läsa om kommundirektören Jon Åström Gröndahls första tid i Gällivare.

Gällivare?! Vad roligt! Har du någon koppling dit? Norr om polcirkeln, är det inte jättekallt där? Ja, ungefär så där lät det bland vänner och kollegor för ett par månader sedan när det var klart att jag skulle flytta norrut och börja mitt nya jobb.

Efter två månader som kommundirektör kan jag konstatera att jag sällan känt mig så välkomnad som här i Gällivare och bland kollegorna i kommunen. Det finns flera likheter mellan statlig och kommunal verksamhet och efter nästan 25 år inom utrikesförvaltningen bär jag med mig flera erfarenheter som känns igen även i kommunen. Men det finns också saker som skiljer sig åt och jag vill rikta ett stort tack till alla som varit vänliga att dela med sig av sina kunskaper – det betyder mycket när du är ny på jobbet.

Det är också stimulerande att vara på en plats som så tydligt är under utveckling och där det finns en framtidstro och optimism. Industrins omställning i regionen erbjuder onekligen fantastiska möjligheter. Men för att omställningen ska lyckas måste samhället hålla ihop och vi som bor här känna delaktighet och att det finns möjligheter att påverka de beslut som berör oss.

Kommunen har förstås en central roll i detta viktiga demokratiska uppdrag, men det är också andra aktörer som måste fortsätta arbeta med och tillsammans för Gällivares bästa – och i förlängningen många andras bästa. För det som händer i Malmfälten de närmaste åren kommer också andra till gagn. En positiv och hållbar utveckling i Malmfälten är ett strategiskt intresse långt bortom kommungränsen. Och mitt i allt detta finns det kommunala kärnuppdraget, den myndighetsutövning och kommunala förvaltning som måste fungera och som aldrig kan prioriteras bort. Jag ser fram emot den fortsatta resan!”

Jon Åström Gröndahl, kommundirektör

Somriga hälsningar från kommunalråden

Kommunalråden Birgitta Larsson och Henrik Ölvebo.

Vi vill önska personalen och kommunens medborgare en riktigt glad sommar. Vi hoppas ni alla får tid för återhämtning och en välförtjänt ledighet inför en spännande höst.

Birgitta Larsson, kommunalråd (S) och Henrik Ölvebo, kommunalråd (MP)

2024-06-20
2024-06-20