Publiceringsdatum: 21 feb 2024

Ny kommundirektör tillsatt

Tjänsten som kommundirektör är nu tillsatt och vi är glada att hälsa Sveriges tidigare ambassadör i Thailand Jon Åström Gröndahl välkommen till kommunen.

Jon Åström Gröndahl, 48 år, är i grunden utbildad jurist från Lunds universitet. Jon har varit verksam inom statsförvaltningen sedan drygt 20 år, senast som myndighetschef. Närmast kommer han från sin tjänst som Sveriges ambassadör i Bangkok, Thailand, mellan åren 2020 och 2023.

- Jag är mycket glad över förtroendet och det kommande uppdraget som kommundirektör och jag ser fram emot att snart kunna flytta till Gällivare. Det är en förmån att ges möjligheten att kunna bidra till kommunens fortsatta utveckling. Vi ses i mitten av april, säger Jon Åström Gröndahl.

- Jag vill hälsa Jon varmt välkommen till Gällivare kommun. Vi är oerhört glada att han tackade ja till tjänsten som kommundirektör, säger Birgitta Larsson (S) kommunalråd.

- Vi är stolta över att välkomna Jon till Gällivare. Jon har en gedigen bakgrund inom svensk statsförvaltning och ett stort engagemang för samhällsutveckling. Jon kommer med sin breda erfarenhet bidra till Gällivares fortsatta utveckling och omställning av samhället, säger Henrik Ölvebo (MP) kommunalråd.

- Det har varit en bra process i rekryteringen med bra urval och vi är glada över att vi kom överens med Jon, säger Lena Sjötoft (V).

Jon har mångårig erfarenhet av ledande befattningar på olika nivåer inom UD, bland annat som chef för den konsulära verksamheten. Han har även tjänstgjort i Afghanistan och inom Försvarsmakten.

Husrenovering, schack, matlagning och jakt står på listan över fritidsintressen. Jon tillträder sin nya tjänst den 15 april 2024.

2024-02-22
2024-02-21