Publiceringsdatum: 20 dec 2023

Allt om Gällivare - kommunalråden har ordet

Kommunalråden Birgitta Larsson (s) och Henrik Ölvebo (mp).

Gällivarepremiären drog igång vintern på riktigt och att en av Sveriges största affischnamn inom längdskidåkningen, Frida Karlsson, hyllade Gällivare som magiskt är ett kvitto på att våra föreningar, företag och volontärer vet hur man bjuder in till skidfest.

Skidfesten blev sedan till folkfest när vi åter igen fick välkomna världseliten med fina världscuptävlingar. Hela centrum förvandlades till eventområde med upplevelser för båda stora som små. Över 300 volontärer plus det lokala närings- och föreningslivet gjorde allt detta möjligt. Fantastiskt!

Vi vill också rikta ett stort tack till ideella krafter som sätter en extra guldkant på vår tillvaro som till exempel på landsbygden. Med en tillsynes en outtröttlig låga dras både skoter- och skidspår runt om i vår kommun.

Vi kan blicka tillbaka på en händelserik höst där pionjären Agda Rössel äntligen fick sitt minnesmärke. Den nyfikna och bokslukande flickan från Kilvo blev till den första kvinnliga FN-ambassadören. Det är stort och väl värt att förevigas med ett vackert monument.

Sommartorget har blivit till ett vintertorg med vacker belysning som sätter stämningen på topp inför julen. Våra lokala handlare bidrar med sina många event och utsmyckning till ett levande centrum. Vi är också glada att se att lucköppningen i Centralskolans fönster återigen lyst upp vår tillvaro. Säkerligen till många barns förtjusning. Tillsammans skapar vi liv och rörelse i centrum. Det är också glädjande att se hur byggkranarna har förökat sig och att multiaktivitetshuset växer fram enligt plan. Det kommer att bli en naturlig samlingspunkt över generationsgränserna.

Dundret har invigt en ny cykelled för att kunna bjuda in till än fler aktiviteter året runt och har dragit igång skidsäsongen på bästa sätt. Vi hoppas att många av er får möjlighet att tillbringa tid i våra skidbackar under jullovet.

Snart välkomnar vi ett nytt år som vi hoppas blir lika fullspäckat som 2023 har varit. Med det nya året kommer så också lite nya rutiner för oss alla då vi börjar insamlingen av separerat matavfall. Det känns kul att vi kan se Europas nordligaste elsopbil på våra gator som sätter säkerheten först med hjälp av en 360-kamera.

Vi vill önska er alla en god jul och ett gott nytt år!

Hela tidningen Allt om Gällivare - kommunbladet finns att läsa här.

Arctic plaza under världscupveckan i Gällivare centrum.

2023-12-20
2023-12-20