Publiceringsdatum: 05 dec 2023

Viktig information om betalningar

Gällivare kommuns ekonomisystem ligger nere på grund av problem hos systemleverantören. Kommunens egna system är inte påverkade men ekonomiavdelningen kommer inte åt att betala eller skicka iväg fakturor.

– Vi kan betala fakturor som har kommit till oss före den 17 november, men sedan dess får vi inte in nya leverantörsfakturor i systemet, säger Birgitta Häggström, ekonomichef på Gällivare kommun.

Även kundfakturor, för till exempel vatten och avlopp samt hyror, påverkas och kan inte skickas ut. Betalningsdatum på dessa kommer att förlängas.

Kommunen har en löpande dialog med leverantören och har skickat en incidentrapport till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Vi arbetar på att lösa det så fort som möjligt, det är vår absolut högsta prioritet. Det vet jag att det är hos vår leverantör också, säger Birgitta Häggström.

2023-12-05
2023-12-05