Publiceringsdatum: 07 nov 2023

Kommunalråden besöker fler verksamheter

Politiker

På bilden ser du Elin Waara, arbetsledare, Birgitta Larsson (S), Henrik Ölvebo (MP) och Robert Nilsson, avdelningschef.

Kommunalråden Henrik Ölvebo (MP) och Birgitta Larsson (S) har genomfört ännu ett besök i Gällivare kommuns verksamheter. Denna gång stod Sjöparksbadet, kommunens välbesökta simhall, på agendan.

Under sitt besök visades kommunalråden runt av Mikael Nilsson och Jonathan Hägg på Ungdom-, fritid- och kulturförvaltningen. De fick en djupgående inblick i simhallens dagliga drift, från simskolor för barn till vattenhantering och underhåll.

Sjöparksbadet, med sin barnbassäng, 25-metersbassäng, trampoliner och vattenrutschkana, är en central punkt för rekreation i Gällivare. Dessutom erbjuder anläggningen bastubad och en träningslokal för exempelvis brottning.

– Personalen gör ett fantastiskt jobb i att hålla igång en anläggning som lever på övertid. Badhuset är en viktig mötesplats som berör många kommuninvånare. Det är otroligt viktigt att vi tillsammans håller igång verksamheten tills multiaktivitetshuset är klart, säger Henrik Ölvebo.

Under besöket diskuterades även framtidsvisionerna för Sjöparksbadet. Henrik och Birgitta belyste den spännande utvecklingen att simhallen i framtiden kommer att ersättas av en ny, modern anläggning i det planerade multiaktivitetshuset. Fram till dess fortsätter Sjöparksbadet att vara viktig för Gällivare, trots att den är i slutet av sin livscykel.

– Med den nya anläggningen kommer kommunens invånare snart att kunna ta del av ännu bättre förutsättningar för simning och andra aktiviteter, vilket kommer att förbättra kommunens fritidsliv ytterligare säger Birgitta Larsson (S).

2023-11-07
2023-11-07