Publiceringsdatum: 14 feb 2023

Ett avtal som ska verka för trygghet skrevs under

Kommunstyrelsens ordförande Birgitta Larsson och Anders Larsson, tf lokalpolisområdeschef för Norra Lappland.

Idag skrevs ett viktigt samverkansavtal under. Det treåriga avtalet, som fortsatt ska bidra till ökad trygghet och minskad brottslighet i samhället, slöts mellan Gällivare kommun och Polisen.

Anders Larsson är tf chef lokalpolisområde Norra Lappland:

– Vi är jätteglada för denna nystart efter pandemiåren. Vi fortsätter jobba med trygghetsskapande åtgärder och testar nya modeller för att öka vår närvaro, även ute i byarna, säger han.

– I Medborgarlöfte Gällivare kommun 2023–2025 läggs stor vikt vid att skydda barn och unga mot utanförskap, för att öka deras förutsättningar att lyckas i livet, berättade kommunstyrelsens ordförande Birgitta Larsson. Gällivare kommun ska bland annat även verka för trygga utemiljöer, sa hon.

2023-04-18
2023-02-14