Att kommunicera Gällivare
Gällivare är en plats som präglas av stark gemenskap, stolthet och framtidstro. Här möts människor i en kultur där historien och framtiden går hand i hand, där urkraften genomsyrar både natur och samhällsutveckling. Vi lever i en kontrastfylld miljö – mellan gnistrande vintrar och ljusa sommarnätter, mellan storslagen natur och världsledande industri.
För att fler ska upptäcka Gällivare behöver vi vara tydliga med hur vi berättar om platsen. Ett platsvarumärke handlar om att lyfta det som gör oss unika och skapa en stark, gemensam bild av vår identitet. Därför utgår vi från fyra profilbärare som speglar både vår historia och vår framtid: industriomställningen, samhällsomvandlingen, samhörigheten och naturen.
Precis som människor har också platser en personlighet och Gällivare är: jordnära, kraftfull och kontrastrik. Egenskaperna kan vägleda oss i kommunikationen kring vår plats och kan användas som utgångspunkt när vi formulerar budskap och väljer bilder.
Gällivares varumärkeslöfte är urkraft. Varumärkeslöftet uttalas sällan utan fungerar istället som en intern ledstjärna i kommunikationen. Urkraften är kraften inom männniskorna. Det är årstiderna, det forsade vattnet, det färgsprakande norrskenet, den starka midnattssolen, det är människorna och naturen i samklang, det är stolthet över sitt ursprung och det är förmågan att få saker gjort.
Vi berättar med stolthet vad som sker i Gällivare. Vi visar kraften hos människorna, i naturen och kulturen. Och vi visar gärna exempel på sådant som krävt något utöver det vanliga.