Publiceringsdatum: 08 maj 2024

ART-gym: ”En stor källa till integration”

Penslar och färger med människor i bakgrunden

ART-gym – en aktivitet för att skapa integration. ”Vi har haft en otrolig uppslutning”, säger projektledaren Carina Nilsson.

Under tisdagseftermiddagen hölls avslutningen av ART-gym på Studio Strössel. Ett projekt Carina Nilsson, projektledare från Gällivare kommun, beskriver som en stor källa till integration. Förra gången drog aktiviteten 76 personer.

– Vi har haft en otrolig uppslutning och ART-gym är det projekt hos oss som lockat flest utlandsfödda. Fram till och med förra veckan har vi haft ungefär 250 besök, säger hon.

När ART-gym startade i april hade idén funnits hos konstnären Baqer Hassan en tid. Han såg framför sig en mötesplats, likt ett gym, för människor att kunna komma och gå som de vill och göra någonting de mår bra av.

– De kommer hit för att leka med färg, om man kan måla eller inte det spelar ingen roll. Det är precis som konstterapi, säger Baqer Hassan.

Under sex tillfällen under våren har han handlett de deltagare som har velat. Önskan är nu, hos både honom och deltagare, att projektet ska fortsätta.

– Ett förslag är tre år med en aktivitetsgenomgång, sex tillfällen, per termin, säger Carina Nilsson.

ART-gym är ett samarbete mellan Biblioteken i Norrbotten, LKAB och Gällivare kommun.

Baqer Hassan och Carina Nilsson

Baqer Hassan, handledare, och Carina Nilsson, projektledare Gällivare kommun.

2024-05-08
2024-05-08