Publiceringsdatum: 06 mar 2024

”Yes, nu är Lilla VM tillbaka”

Invigning av Lilla VM.

Invigning av Lilla VM på Sjöparksskolans innergård. Kvällens konferencier Karin Niva intervjuar Lilla VM-generalen Eva Wänelöf. Foto: Daniel Olausson/Follow the Light

Under helgen gick den anrika ungdomstävlingen Lilla VM av stapeln. När Lilla VM-generalen Eva Wänelöf summerar helgen är hon nöjd. ”Så här bra har vi aldrig haft det”, säger hon.

Eva Wänelöf har själv varit med och engagerat sig sedan Malmbergets AIF tog över evenemanget 2010.
– Jag tycker att vi har haft en fantastiskt bra helg. De har varit så positiva, så glada och de tycker också att de har blivit så bra bemött. Är de nöjda är vi givetvis också nöjda, säger Eva Wänelöf.

Hon syftar framför allt på de över 500 ungdomar och deras ledare som varit på plats under dagarna tre för att tävla i bowling, friidrott, futsal, skytte, handboll och ishockey.

Det har varit så positivt i år i hela kommunen, att yes nu är Lilla VM tillbaka", säger Eva Wänelöf.

Nytt för i år var att tävlingarna utspelade sig i olika hallar och arenor runt om i Gällivare, till skillnad från tidigare år då det mest hölls i sporthallen i Malmberget. Den här gången blev istället Isborgen knytpunkten, eller hjärtat, som Eva kallar det.
– Det har fungerat bra jättebra, har vi stött på bekymmer har det alltid funnits någon som har hjälpt oss, säger hon och fortsätter:
– Så här bra har vi aldrig haft det, det här är vårat bästa år. Jag känner mig jättenöjd som Lilla VM-general.

Ishockey i Gällivares is- och evenemangsarena Isborgen

Ishockey spelades i Gällivares is- och evenemangsarena Isborgen, vilken är en av Sveriges mest moderna och miljösmarta isarenor. Foto: Daniel Olausson/Follow the Light

Eva Wänelöf vill också passa på att skicka ett särskilt tack till samarbetspartners och volontärer.
– De har varit guld värda. Dels har vi haft ett bra samarbete med sponsorerna men också fått en fantastisk arbetskraft i form av våra volontärer, som har tyckt att det har varit roligt att få vara med.

Handboll i Nya Sporthallen

I den toppmoderna träningsanläggningen Nya Sporthallen fick åskådarna se både handboll och friidrott.

Som vi tidigare har berättat tecknades ett samarbetsavtal mellan Gällivare kommun och MAIF i början av året. Avtalet, som sträcker sig fram till 2026, är en del av Gällivare kommuns och MAIF:s gemensamma engagemang för ungdomsidrott och samhällsutveckling.
– Vi var så positiva när vi skildes åt i söndags och sa att vi måste börja blicka till nästa år, vi har så mycket idéer redan nu.

2024-03-06
2024-03-06