Publiceringsdatum: 28 feb 2024

Äntligen dags för Lilla VM i Gällivare

Kollagebild av ishockey och handboll som är två deltagande grenar i Lilla VM

Kollage av bilder fotade av Daniel Olausson/Follow the Light

Till helgen blir det full aktivitet i Gällivare kommuns arenor och hallar när den anrika ungdomstävlingen Lilla VM arrangeras. Tävlingen, med rötter från 1958, pågår i dagarna tre och invigs på fredag kväll med bland annat sång, dans och stipendieutdelning.

Jag ser fram emot återupplivandet av Lilla VM i dess fulla skala. Det är ett viktigt event för kommunen och framförallt för ungdomsidrotten, både i och utanför Gällivare", säger Tim Zedig, förvaltningschef Ungdom, fritid och kulturförvaltningen.

Arrangörsklubben Malmbergets AIF står redo att välkomna över 600 ungdomar och 250 volontärer till tävlingens sex olika grenar. Nytt för i år är att friidrotten deltar som en del i Lilla VM i Gällivare. En utvidgning som möjliggörs tack vare den toppmoderna anläggningen Nya Sporthallen. Dessutom är friidrottstävlingarna för första gången öppen för deltagare utanför Norrbotten, vilket innebär att Lilla VM även lockar deltagare från Västerbotten, Nordnorge och Nordfinland.

Det är fantastiskt roligt att vi kan återuppta Lilla VM och att vi dessutom kan erbjuda plats till friidrotten eftersom att vi har nya anläggningar. Jag tycker att vi har mötts av en positivitet och ett stort stöd inom samhället, folk har ställt upp och hjälpt till med allt från smått till stort", Eva Wänelöf Lilla VM general.

Lilla-VM:s rentré i Gällivare är efterlängtad efter pandemin och brist på lämpliga lokaler. För att säkerställa ett smidigt och framgångsrikt genomförande av Lilla-VM tecknades ett samarbetsavtal mellan Gällivare kommun och MAIF i början av året. Avtalet, som sträcker sig fram till 2026, är en del av Gällivare kommuns och MAIF:s gemensamma engagemang för ungdomsidrott och samhällsutveckling. Båda parter räknar med att Lilla-VM 2024 kommer att bli ett evenemang som stärker idrotten och gemenskapen i stort.

Tim Zedig, Fövaltningschef Ungdom, fritid och Kultur
0970- 81 82 75