Publiceringsdatum: 20 feb 2024

Skotersäsongen är i full gång

Sixten Israelsson från Sammakko fritids- och skoterförening. I bakgrunden skymtar även föreningens aktiva Henrik Johansson på sin skoter.

Cirka 120 mil kommunala skoterleder finns det i Gällivare kommun och intresset är stort kring skoterlivet i norr. De ideella krafterna som via sina olika föreningar runt om i byarna och tätorten underhåller och utvecklar lederna gör ett storartat jobb varje år.

- Jag har dragit leder och spår i nästan 40 år och det är roligt att vara aktiv och kunna hjälpa till och göra skillnad för bygden och jag kommer dra leder och spår så länge jag är pigg, och än känns det som det är mycket kraft kvar, säger Sixten Israelsson, 81 år och engagerad i Sammakko skoter- och fritidsförening.

Ungefär 16 timmar i veckan lägger Sixten på att preparera leder och spår i sin bygd under vintersäsongen, sedan tillkommer givetvis underhåll av föreningens maskinpark och deras utrustningar som idag består av två skotrar med sladdar, en spårkalle för skidspåren samt en pistmaskin.

- En runda med skotern för att sladda kan ju bli runt tio mil så det går mycket tid ute i skog och mark, när det är fint väder är det ju härligt, men ibland är ju varken vädret eller föret det bästa. Det händer ibland att man kör fast och får vada upp till knäna när det tryckt upp vatten på myrarna, och det är ju ett äventyr i sig det. Därför är vi oftast två personer som kör varsin skoter i arbetet, för att det ska gå lättare och vara tryggare om något händer. Sen behöver ju utrustningen ses över och dessutom bränsle hämtas och skotrar tankas, så det här arbetet är något som är mitt intresse och som får mycket av min tid, berättar Sixten, som dessutom ofta ger de äldre i sin by en hjälpande hand med snöskottningen.

De ideella krafterna är viktiga

På kommunens hemsida hittar man både de befintliga skoterlederna men också ett praktiskt kartverktyg. På kartan ser du prepareringsstatus på de kommunala skoterlederna och kan se rastplatser, vinterkaféer, toaletter, tankställen med mera. På hemsidan hittar man även regelverk och skoterförbudsområden. Samarbetet med de ideella föreningarna är både stort och gott.

- Det är främst våra skoterföreningar som utför detta viktiga arbete och det är imponerande att se dem vårda och förbättra våra leder, riktiga eldsjälar! Utan dem hade det inte funnits så många fina leder i vår kommun. Fritidsavdelningen på Gällivare kommun betalar dem en ersättning som kanske främst täcker bränslekostnaderna. Men deras insats är viktig och har en positiv påverkan på besöksnäringen men också för alla medborgare som kan nyttja dessa fina skoterleder, säger Robert Nilsson, chef för fritidsavdelningen på Gällivare kommun.

Visa hänsyn

Som skoterförare är du skyldig att visa hänsyn till renskötseln och respektera rådande förbudsområden samt följa alla de lagar som gäller skoterkörning. Tänk även på att visa hänsyn till boende, medtrafikanter, djur och natur och var rädd om nyplanterad skog och mark.

- Gällivare kommun har även tagit beslut om att tillåta viss skotertrafik i tätorten, för att underlätta för medborgarna att kunna ta sig direkt från sitt boende till närmaste skoterled. Ett bra beslut tycker jag då vi i mångt och mycket är ett skoterburet folk här. Du hittar vart i tätorten detta gäller på vår hemsida, så gå in och kolla så du vet vad som gäller innan du ger dig ut i med skotern, avslutar Robert.

Mer information hittar du här.

2024-02-20
2024-02-20