Bli god man eller förvaltare

För att få bli god man eller förvaltare ska personen enligt bestämmelserna i föräldrabalken vara rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig.

Alla som har en god man eller förvaltare har olika behov vilket gör att det finns olika uppdrag. Vissa uppdrag är mer krävande än andra.

Överförmyndarenheten gör alltid en lämplighetsprövning av nya gode män och förvaltare. Till exempel får du inte ha några betalningsanmärkningar eller finnas med i polisens belastningsregister.

Om dig

Du bör vara en person som kan sätta gränser och samtidigt respektera individen. Det är viktigt att du själv kan ta reda på information och ta initiativ. Du behöver vara bekväm med att ta kontakt med myndigheter och andra aktörer.

Det viktigaste är att du vill hjälpa en annan människa – du kan vara en anhörig, eller en någon som vill hjälpa en främmande person.

Vilket stöd får du som god man eller förvaltare

Vid Överförmyndarenheten finns handläggare som har i uppgift att vägleda dig i ditt uppdrag.

Handläggarna på myndigheten kan svara på frågor om regelverket men får inte ge råd gällande hur olika situationer ska lösas.

Epost:
overformyndarnamnden@gallivare.se

Blankett för intresseanmälan finns i vår blankettdatabas, här Öppnas i nytt fönster..

Tips!

Undrar du vad en god man kan hjälpa dig eller en närstående med? Här kan du läsa, lyssna och titta på information om att ha en god man eller förvaltare.

skylt
Överförmyndarenheten

Kommunkontoret, Gällivare

Gällivare kommun Överförmyndarnämnden 982 81 Gällivare

Telefontider:
Mån 10.00-12.00 och Ons 13.00-15.00.

Eventuella besök ska bokas i förväg.

2024-04-08
2024-03-21