Mottagande och hjälp till Ukraina flyktingar

bildtext

Ingress

Mottagande och hjälp till Ukraina flyktingar

Gällivare kommun förbereder sig för mottagande av personer som fått skydd enligt massflyktsdirektivet.

Gällivare kommun tar emot anvisnignar bosätter Ukrainska flyktignar. Migrationsverket beslutar om vilka personer som ska anvisas till kommunen för bosättning.

Föreningar, organisationer

• I Rädda Barnens app Safe Place finns enkla övningar utvecklade för barn och unga som kan hjälpa för att komma till ro och må bättre. I appen finns också kunskap om stress och svåra känslor. Språk: svenska, engelska och ukrainska.

Läs mer här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunplacering och massflyktsdirektivet – vad är skillnaden?
Alla kommuner har en flyktingmottagning och i Gällivare finns den kommunala flyktingmottagningen organiserad under Arbetsmarknadsförvaltningen. Alla personer som kommer till flyktingmottagningen är anvisade av Migrationsverket och kommunplacerade i Gällivare.

De ukrainska medborgare som kommer till Sverige under massflyktsdirektivet får skydd i Sverige och tillfälligt uppehållstillstånd under 1 år, som kan förlängas beroende på hur kriget i Ukraina utvecklas. De blir inte kommunplacerade, utan är kvar under Migrationsverkets regi under hela deras tillfälliga uppehållstillstånd och bosätts i kommunerna under den perioden.

2023-06-14
2023-04-20