Ung företagsamhet i Gällivare – en framgångssaga

Foto: Daniel Olausson/Follow the Light
Till SM igen, Lapplands gymnasium i Gällivare har arbetat med Ung företagsamhet under flera år och eleverna tillsammans med sina lärare skördar återigen framgångar.
Under våren var det dags för final och de hade jobbat hårt under det gångna året. Det har vuxit till att bli en naturlig del av undervisningen, framför allt inom ekonomiprogrammet men det finns även deltagare från vissa andra program.
Från idé till verklighet
Att driva UF innebär i korthet att eleverna får möjlighet att starta, driva och avveckla ett eget företag under ett läsår. Det är dock långt ifrån bara en rolig aktivitet för eleverna, utan blir ett naturligt sätt att väva in entreprenörskapande i vardagen. Eleverna får möjlighet att i samverkan med det lokala näringslivet verkligen utveckla och pröva sina idéer och inte sällan med gott resultat.
Fokus, flit och framgång
- Tillsammans med vårt engagerade och drivna arbetslag vid ekonomiprogrammet tar eleverna både små och stora idéer från vision till verklighet. Genom åren har vi sett hur eleverna kammar hem pris efter pris både regionalt och nationellt som ett kvitto på ett hårt men väl utfört arbete. I år visade eleverna mycket goda resultat vid den regionala UF-mässan, där inte mindre än vart tredje pris gick till någon av våra elever, säger Magnus Johansson, rektor vid enhet 3.
En utvecklande utmaning
UF-arbetet har etablerat sig som ett uppskattat inslag i utbildningen för eleverna vid ekonomiprogrammet. Det kräver dock mycket av eleverna och inte alla är införstådda i hur mycket som förväntas av dem för att prestera.
- Det som gläder oss är dock att eleverna gång efter gång växer med uppgiften och arbetar gemensamt, målmedvetet och lösningsfokuserat för att nå sina mål. Om ni besökt tech-days, eller kanske julmarknaden, har ni säkert mött våra elever där de sålt allt från renhornsljusstakar och bastustenar till målarböcker och gör-det-själv kits, säger Magnus.
Lärande för livet
Oavsett om eleverna väljer att själva ge sig på entreprenörskap efter studierna eller inte, så bär många med sig erfarenheterna och drar nytta av dessa i livet långt efter de lämnat gymnasiet. Arbetet med UF bidrar till att ge eleverna en stabil grund att bygga vidare på, oavsett vilken väg de väljer i framtiden.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2025-07-29
- Publicerad:
- 2025-07-29
