Myranskolan vann i finalen Skolhackathon Minecraft 2025

Åk 6 Myranskolan vid prisutdelning 31 januari Skolhackathon 2025. Bakre raden: Leo Öderyd, Casper Nordström, Mille Arvola, Charlie Dagbro, Kevin Olsson, Elmer Olsson Ranta, Emilia Nordvall, Elina Helin, Lea Haapanen, Främre raden: Axel Essberg, Sara Amin, Alicia Taivalsaari, Emma Olofsson. Tre elever saknades vid fototillfället: Liam Persson, Alice Johansson och Ida Olofsson
Den 28 januari avgjordes den nationella finalen av Skolhackathon i Minecraft och Myranskolan i Koskullskulle vann finalen. Åk 6 hade skapat en AI-topia i Minecraft. De visade upp i sina AI-topia lösningar som förbättrar både i vardagslivet och i samhällsstrukturer.
Myranskolan och Norrbotten tävlade mot 9 andra regioner, det var 3572 elever i 188 klasser, från regionerna Blekinge, Skåne, Norrbotten, Dalarna, Västerbotten, Skaraborg, Stockholm, Jönköping, Gotland, Västernorrland.
Juryns motivering:
Gruppen har med ett väl planerat och genomfört projekt visat en imponerande förståelse för hur AI kan förbättra både vardagslivet och samhällsstrukturer. Genom att skapa en AI-topia i Minecraft har de presenterat en visionär men realistisk modell där AI integreras för att skapa ett mer effektivt och hållbart samhälle. Inom vården används AI som ett komplement, inte en ersättare. AI hjälper till med analyser och diagnostik för att effektivisera arbetet utan att förlora den mänskliga kontakten. Inom skolan finns en AI-smartbot som ger alla elever snabbt stöd, i affären får man hjälp med matrecept och hos frisören att byta frisyr med hjälp av AI. Det som stack ut extra med gruppens AI-topia var deras genomtänkta samhällsplanering, med stark koppling till nuvarande behov, samhällets förutsättningar och viktiga värden där gruvan och skidbacken blev centrala.
Under höstterminen har över 3 500 mellanstadieelever över hela landet deltagit i Skolhackathon i Minecraft och utforskat hur AI kan lösa verkliga problem, förbättra människors livskvalitet och skapa en mer hållbar och inkluderande framtid. Utifrån ”AI-topia”, som var årets tema, har eleverna skissat och tagit fram en prototyp som de sedan har byggt upp som ett virtuellt samhälle i Minecraft. Där har eleverna skapat en vision för hur AI kan forma ett hållbart och effektivt samhälle.
I Norrbotten arrangerades utbildningskonceptet av Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus.
Eleverna har lärt sig mycket under arbetet med Skolhackathon. De har fått fundera över vad som finns och vad som är viktigt i deras eget samhälle. I sin färdiga produkt är skidbacken och gruvan viktiga, vilket visar att de förstår betydelsen av dessa i kommunen. Eftersom temat för året var AI-topia, har de också lärt sig mycket om AI. Samarbetet har fungerat bra och stämningen har varit på topp. Vi skulle absolut rekommendera andra skolor att prova detta koncept. Det har varit en fantastisk resa och vi kunde inte vara mer stolta över elevernas prestationer", säger Eva-Marie Hansson och Helena Larsson Torri, lärare i åk 6.

Myranskolans AI-topia, Minecraft
Skolhackathon i Minecraft
Skolhackathon är ett koncept där elever i grundskolan åk 4–6 får vara delaktiga i samhällsfrågor. De har fått lära sig om entreprenörskap, innovation och demokrati. Idén kommer från Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle och ett aktuellt tema. Eleverna har fått skissa och ta fram en prototyp och sedan har de använt Minecraft Education för att skapa virtuella miljöer. Minecraft Education är en skolversion av spelet Minecraft som många elever har spelat eller hört talas om. Funktionerna är anpassade för klassrummet och för att stimulera elevernas kreativitet, samarbete och problemlösning i en digital miljö.
Det var väldigt roligt att klass 6 på vår skola vann Skolhackathon, den resan personalen och eleverna gjort tillsammans har varit otroligt inspirerande att följa. De har jobbat med hur ett samhälle är uppbyggt och hur de tror AI kommer finnas i framtiden under ma-, no-, so- och tekniklektionerna. Det är fantastiskt att de utifrån sina idéer samarbetat, ritat, byggt i kartong och sedan skapat ett helt samhälle i Minecraft. De har visat exempel på framtidens möjligheter med AI i ett samhälle. Framtiden är inget de väntar på, utan visar hur man kan skapa det tillsammans. Det är verkligen betydelsefullt för eleverna och lärarna i klassen att vinna, men också för hela skolan en stor inspiration och glädje, säger Pia Aspemo, rektor på Myranskolan.
Det var Ung företagsamhet som delade ut priset i fredags den 31 januari på Myranskolan. Klassen fick en pokal fylld med godis, diplom och en resa till SM i Ung Företagsamhet i slutet på maj. Eleverna får då visa upp sitt AI-samhälle för besökarna.
Läs mer om Skolhackathon på Ung Företagsamhets hemsida: https://ungforetagsamhet.se/norrbotten/norrbottensskola-skapade-sveriges-framsta-ai-topia-i-minecraft Länk till annan webbplats.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2025-02-04
- Publicerad:
- 2025-02-04