Gå till innehåll

Förenklad delgivning

Miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen kan använda förenklad delgivning för att skicka handlingar. Delgivning är ett juridiskt begrepp som innebär att ett dokument, en dom eller ett beslut överlämnas till en person på ett dokumenterat sätt. Det har betydelse bland annat när det gäller tider för att svara eller överklaga.

Handling som skickas med brev

För att vara säker på att du får handlingen skickar miljökontoret två brev till dig.

  1. Det första brevet innehåller handlingen som du ska delges.
  2. Nästa arbetsdag skickas ett kontrollmeddelande till dig om att det första brevet har skickats.

Breven skickas till din senast kända adress. Om breven kommer i retur till kommunen skickas de till din folkbokföringsadress, om den inte redan har använts. Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte handlingen, måste du kontakta miljökontoret snarast.

Du är delgiven två veckor efter att det första brevet skickades till dig. Datumet som brevet skickades framgår av kontrollmeddelandets text.

Handling som skickas digitalt

Miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen kan även skicka handlingar till en digital brevlåda eller via mail. Skickas handlingen via mail skickas den till din senaste kända e-postadress. Du är delgiven två veckor efter att vi skickat handlingen till dig. Observera att du inte får ett kontrollmeddelande om handlingen skickas på elektronisk väg.

Tänk på detta under ärendets gång

För att vara säker på att inte missa några tidsfrister bör du kontrollera din post, digitala brevlåda och e-post åtminstone en gång varannan vecka.

  • Om du flyttar behäver du meddela adressändring till miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen.
  • Det är inte alltid förenklad delgivning kommer att användas.
  • I vissa fall kan vi behöva delge med rekommenderat brev och mottagningsbevis.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2024-11-21
Publicerad:
2024-11-15