Konsumenträtt
Konsumentvägledning som finns att få och tillsynsmyndigheter.
Gällivare kommuns fibernät, dunderNET är ett så kallat öppet stadsnät. Vilket innebär att du som är ansluten till dunderNET fritt kan välja mellan de tjänsteleverantörer som erbjuder sina tjänster i vårt nät.
Byta leverantör
Det är enkelt att byta tjänsteleverantör via öppna stadsnät, eftersom du enligt lag har rätt att säga upp ditt avtal med uppsägningstid om högst 1 månad, under förutsättning att du inte har kvar en eventuellt inledande bindningstid på abonnemanget.
Om din tjänsteleverantör inte uppfyller sina åtaganden mot dig som slutanvändare eller om du har frågor kring din tjänst ska du i första hand vända dig till din valda tjänsteleverantör.
Du har också möjlighet att vända dig till Telekområdgivarna för att få kostnadsfri konsumenträttslig rådgivning.
Konsumentvägledning
Behöver du vägledning och stöd om dina rättigheter som konsument? Nedan hittar du några myndigheter organisationer som tillhandahåller konsumentvägledning.
Telekområdgivarna
Om Telekområdgivarna
Telekområdgivarna tillhandahålls av de arbetsgivarorganisationen TechSverige och finansieras utav ett flertal nätoperatörer, inom telekom och bredband.
Gällivare kommuns stadsnät dunderNET, är sedan 2025 anslutna till Telekområdgivarna och bidrar till att finansiera verksamheten.
Kontakta Telekområdgivarna
Telekområdgivarna nås via telefon, webbformulär eller brev.
Aktuella kontaktuppgifter och telefontider finns på deras webbplats.
Konsumentverket
Om konsumentverket
Konsumentverket är en myndighet med ansvar för konsumenträtt. Som del i sitt myndighetsuppdrag tillhandahåller de bl.a. vägledning till konsumenter.
Kontakta konsumentverket
Konsumentverket nås via telefon, webbformulär och chatt.
Aktuella kontaktuppgifter och telefontider finns på deras webbplats.
Gällivare kommun
Samtliga Sveriges kommuner tillhandahåller konsumentvägledning till sina medborgare.
Mer information och kontaktuppgifter finns på Gällivare kommuns webbplats.
Tillsyn
Här finns information om några tillsynsmyndigheter som berör dunderNETs och tjänsteleverantörernas verksamhet.
Konsumentverket
Om myndigheten och dess tillsyn
Konsumentverket och dess konsumentombudsman, ansvarar för tillsyn kring konsumenträtt.
Kontakta konsumentverket
Konsumentverket nås via telefon, webbformulär och chatt.
Aktuella kontaktuppgifter och telefontider finns på deras webbplats.
Post- & Telestyrelsen
Om myndigheten och dess tillsyn
Post- & Telestyrelsen (PTS) är den statliga myndighet som bedriver tillsyn över elektronisk kommunikation, såsom internet och telefoni.
Den tillsyn PTS bedriver omfattar bl.a. konkurrens, integritet, säkerhet samt driftavbrott och -störningar. Tillsynen berör fiberenheten i rollen som nätägare och kommunikationsoperatör för dunderNET.
Tillsynen berör även tjänsteleverantörer som tillhandahåller tjänster för internet och telefoni.
Fiberenheten och tjänsteleverantörerna har en skyldighet att rapportera till PTS, om allvarliga incidenter inom de olika tillsynsområdena inträffar.
Kontakta Post- & Telestyrelsen
PTS nås via telefon, e-post och brev.
Aktuella kontaktuppgifter och telefontider finns på deras webbplats.
Integritetsmyndigheten
Om myndigheten och dess tillsyn
Integritetsmyndigheten (IMY) är den statliga myndighet som bedriver tillsyn för hantering av personuppgifter.
IMYs tillsyn omfattar alla organisationer i Sverige som hanterar personuppgifter.
Kontakta Integritetsmyndigheten
IMY nås via telefon, e-post och brev.
Aktuella kontaktuppgifter och telefontider finns på deras webbplats.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2025-05-27
- Publicerad:
- 2023-03-12