Gå till innehåll

Dricksvatten

Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel och det är viktigt att det håller hög kvalitet. Den kommunala vattenproduktionen följer Livsmedelsverkets kvalitetskrav. Om du har eget vatten måste du kontrollera dess kvalitet regelbundet.

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Komplettering samrådsunderlag Tjautjas.pdf Pdf, 131.9 kB, öppnas i nytt fönster. 131.9 kB 2023-07-14 16.04
Samrådsunderlag Skaulo.pdf Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster. 1 MB 2023-07-14 16.04
Samrådsunderlag Tjautjas.pdf Pdf, 1.7 MB, öppnas i nytt fönster. 1.7 MB 2023-07-14 16.04

Vem har ansvar för att vattnet i min brunn är okej att dricka?

Det är du som fastighetsägare som ansvarar för ditt eget vatten. Ansvaret omfattar både att kontrollera och åtgärda eventuella problem som kan uppstå med vattenkvalitén.

Kan det finnas radon i mitt dricksvatten?

Om du har kommunalt vatten så sker regelbundna tester. Om du har egen brunn, grävd eller borrad, kan det finnas risk för radon i vattnet. Enda sättet att veta säkert är att provta vattenkvalitén i just din brunn. Det är du som fastighetsägare som ansvarar för den delen.

Behöver jag anmäla till kommun om jag planerar gräva eller borra en egen brunn?

Om du vill borra egen brunn inom områden med särskilda bestämmelser kan en anmälan krävas. På https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ Länk till annan webbplats. kan du se om platsen är utmärkt med något speciellt. Är du osäker, kontakta oss!

Behöver jag registrera dricksvattnet hos kommunen?

En vattenanläggning behöver vara registrerad om den tillhandahåller:

  • i genomsnitt 10 m3 dricksvatten eller mer per dygn, eller försörjer 50 personer eller fler med dricksvatten, till exempel en vattenförening.
  • dricksvatten till en livsmedelsverksamhet, till exempel restaurang, café, livsmedelsproduktion.
  • dricksvatten till en offentlig verksamhet, till exempel skola, vårdhem.
  • dricksvatten till kommersiell verksamhet till exempel uthyrning av stugor, rum eller annan övernattning.
  • om du hyr ut bostäder till fler än 2 hushåll eller kan ta emot fler än 8 gäster

Detta gäller ifall din verksamhet använder vattnet till matlagning och dryck (du kan använda vattnet till städning, disk, handtvätt etc utan krav på registrering).

Känner du dig osäker på om du ska registrera ditt dricksvatten, kontakta oss.

Använder du vattnet från egen brunn endast för privat bruk behöver du inte registrera brunnen. Du ansvarar själv för att kvaliteten är bra genom kontinuerlig provtagning.

Vemkontaktar jag om jag har problem med mitt kommunala vatten?

I första hand är det VA-avdelningen som har bäst koll på ditt dricksvatten och eventuella störningar. Det är även hit du ska vända dig om du har synpunkter på ditt dricksvatten genom felanmälan tex.

Upplever du att du inte får hjälp är du välkommen att kontakta oss.

Sidinformation

Vatten och avlopp

982 31 Gällivare

Telefontider tisdag och torsdag kl. 09.30-11:00.

Senast uppdaterad:
2025-10-30
Publicerad:
2023-03-21